Hansjakob Ziemer, Max-Planck-Institut für Wissenschaftsgeschichte
Donnerstag, 12.07.2012
14.00 Uhr Begrüßung
Christian Thorau (Potsdam)
Hansjakob Ziemer (Berlin)
14.30 – 15.30 Uhr Keynote I
Moderation: Hansjakob Ziemer (Berlin)
James H. Johnson (Boston): Capturing the Landscape Within. Inner Experience and the Art of Listening
16.00 – 17.00 Uhr Keynote II
Moderation: Christian Thorau (Potsdam)
Wolfgang Gratzer (Salzburg): Ist Musikhören (k)eine Kunst?
17.30 – 19.15 Uhr Konzepte des Musikhörens – Concepts of Listening
Moderation: Karsten Mackensen (Gießen)
Richard Leppert (Minneapolis): Music, Listening and the Acculturation to Social Order (Sonic Trajectory and Self Formation)
Alexandra Supper (Maastricht): Appealing to the Ear: Taxonomies of Listening in Historical Context
Holger Schulze (Berlin): The Corporeality of Listening. A Historical & Systematic Critique of Modern Concepts of Listening
Freitag, 13.07.2012
09.30 – 11.15 Uhr Musikhören und Emotionen – Listening and Emotions
Moderation: Yaron Jean (Leipzig)
Sven Oliver Müller (Berlin): What is the Audience? Audience Behaviour in Musical life
Hansjakob Ziemer (Berlin): Listening as Social Practice in German Concert Halls during World War I
Neil Gregor (Southampton): „Die lichten Gefilde seliger Rückerinnerung“: Richard Strauss’ „Metamorphosen“, Memory, and the „Period Ear“ after WWII
11.45 – 13.00 Uhr Studio B: Technisierung des Musikhörens in den 1950ern – Listening and Technology in the 1950s
Moderation: Axel Volmar (Gießen)
Thomas Schopp (Oldenburg): „So long to you and you ... and especially to you.“ Disc-Jockey-Shows und die Organisation des Musikhörens im amerikanischen Radio vor 1950
Jens Gerrit Papenburg (Berlin): Serielle Songs und kohärente Werke. Zur Technisierung des Musikhörens durch Single und LP um 1950
Studio C: Kulturen des Musikhörens I – Cultures of Listening I
Moderation: Martin Rempe (Konstanz)
Vanessa Agnew (Ann Arbor): Songs from the Edge of the World – Europeans Listening to African Music in the 18th Century
Kira Thurman (Notre Dame): Listening to the Black Voice: African American Music in Late-19th Century Germany
14.00 – 15.45 Uhr Studio B: Räume des Musikhörens – Spaces of Listening
Moderation: Ruth Müller-Lindenberg (Berlin)
Viktoria Tkaczyk (Berlin / Amsterdam): Listening in Circles: George Saunders „Treatise on Theatres“ (1790)
Gesa zur Nieden (Mainz): Musiktheaterbauten in reurbanisierten Metropolen als Hörräume des 20. Jahrhunderts
Sarah Zalfen (Berlin): Listeners in Solitude, Listeners as Collectives – Opera Audiences in the Age of Mass Media.
Studio C: Hören und Sehen – Hearing and Seeing
Moderation: Richard Leppert (Minneapolis)
Tobias Plebuch (Berlin): Metadiegese: imaginäre Musik im Spielfilm
Lydia Goehr (New York): Listening to Music Made Visible: Thoughts on the Arts of Christian Marclay
William Lockhart (Berlin): „Listening to the Domestic Music Machine“: Cézanne, Wagner and Keyboard Arrangement
16.15 Uhr Panel: Der implizite Hörer I – The Implicit Listener I
Moderation: Wolfgang Gratzer (Salzburg)
Nikolaus Bacht (Berlin): The Implicit Listener Revisited
Wolfgang Fuhrmann (Wien): Private Space, Intimacy, Homeliness: Listening to (and Performing) Chamber Music in the 19th Century
Fred Everett Maus (Charlottesville): Musical Experience and Power
Samstag, 14.07.2012
09.30 – 11.15 Uhr Musikhören im Konzert – Concert Listening
Moderation: Manuela Schwarz (Magdeburg)
Katharine Ellis (London): Who Cares if You Listen? Audience Behaviour(s) in Nineteenth-Century Paris
William Weber (Long Beach): The Plurality of Ways to Listen: Crossovers in Concert Life, 1850-1900
Christiane Tewinkel (Berlin): „Ob Spieler oder Zuhörer, jeder sollte ganz für die Musik da sein.“ Die Darstellung von „Fehlern“ und „Störungen“ im Konzert im wissenschaftlichen und populärwissenschaftlichen Schrifttum
11.45 – 13.00 Uhr Studio B: Musikhören und die Moderne – Listening and Modernity
Moderation: Lydia Goehr (New York)
Benjamin Steege (New York): Max Weber and the History of Aurality
Sonja Neumann (München): Vom Musiktelegrafen zum Operntelefon – Musikhören im Zeitalter der Moderne
Studio C: Der implizite Hörer II – The Implicit Listener II
Moderation: Jan Philipp Sprick (Berlin / Rostock)
Julia Kursell (Berlin / Weimar): Harmonische Modulation: Von der Macht des Falschen in der Kunst des Hörens
Christoph Dennerlein (Göttingen): Emotionale Rezeptionslenkung im Lied um 1900
14.00 – 15.10 Uhr Studio B: Musikhören der Avantgarde – Listening of the Avant-Garde
Moderation: Gregor Herzfeld (Berlin)
Martha Brech (Berlin): Hören von Musik im Raum
Marcus Zagorski (Bowling Green): Listening for Stockhausen
Studio C: Kulturen des Musikhörens II – Cultures of Listening II
Moderation: Susanne Fontaine (Berlin)
Christina Bashford (Urbana-Champaign): Concert Listening the British Way? Program Notes and Victorian Culture
Christian Thorau (Potsdam): Listening as travelling: Spielarten des touristischen Hörens
15.30 – 16.40 Uhr Panel: Neue Medien und die Krise des Musikhörens – New Media and the Crisis of Listening
Moderation: Melissa van Drie (Maastricht)
Alexandra Hui (Starkville): Threshold Spaces: Industrial Psychology and New Cultures of Listening at the Beginning of the Twentieth Century
Jonathan Sterne (Montreal): Coding Listening: Of MPEG and Measurement
17.00 – 18.00 Uhr Abschlussdiskussion – Final Discussion
Moderation: Christian Thorau (Potsdam) und Hansjakob Ziemer (Berlin)
Tagungskommentar: Melanie Wald-Fuhrmann (Berlin), Jutta Toelle (Berlin), Frieder Missfelder (Zürich)