Tschernobyl – Wendepunkt oder Katalysator? Umweltpolitische Praxen, Strukturen, Wahrnehmungen im Wandel (1970er-1990er) / Chernobyl – Turning Point or Catalyst? Changing Practices, Structures and Perceptions in Environmental Policy and Politics

Von
Jan-Henrik Meyer

English Version below:

Tschernobyl – Wendepunkt oder Katalysator? Umweltpolitische Praxen, Strukturen, Wahrnehmungen im Wandel (1970er-1990er)

Internationale Konferenz, 2.-3. Dezember 2016

Haus der Heinrich-Böll-Stiftung, Schumannstr. 8, 10117 Berlin
organisiert von Christoph Becker-Schaum (Heinrich-Böll-Stiftung), Jan-Henrik Meyer (Kopenhagen/HoNESt) und Marianne Zepp (Heinrich-Böll-Stiftung)

Kooperationspartner: Rachel Carson Center for Environment and Society, München, HoNESt – History of Nuclear Energy and Society Project, und das Center for Metropolitan Studies der TU Berlin.

Markiert Tschernobyl einen Wendepunkt der Umweltpolitik? Nachdem Anfang der 1970er Jahre Umwelt als neues Politikfeld eingeführt worden war, geriet diese in der zweiten Hälfte der 1970er Jahre infolge der Öl- und Wirtschaftskrisen und der Rückbesinnung auf wachstumsorientierte Wirtschaftspolitik rasch unter Rechtfertigungsdruck. Daher erscheinen für die Bundesrepublik Deutschland eher die 1980er Jahre als die Blütezeit der Umweltpolitik. Nach der großen Waldsterbensdebatte der frühen 1980er Jahre, die zur Einführung von Schwefelfiltern und Katalysatorautos führte, war Tschernobyl schließlich der Auslöser dafür, Umweltpolitik in einem eigenständigen Bundesministerium für Umwelt, Naturschutz und Reaktorsicherheit zu bündeln.

Diese Konferenz verfolgt zwei Ziele:
Erstens möchte sie den Wandel der Umweltpolitik von ihren Anfängen bis in die 1990er Jahre untersuchen. Während die erste Phase der Umweltpolitik zunehmend gut erforscht ist, wissen wir wenig darüber, wie sich das neue Politikfeld fortentwickelt hat. Die Konferenz fragt daher erstens, inwiefern sich Umweltpolitik in den ersten drei Jahrzehnten veränderte. Mögliche Dimensionen dieses Wandels sind politische, administrative, gesellschaftliche und mediale Praxen, Strukturen und Problem-Wahrnehmungen. Veränderungsbedingungen, Zäsuren und Brüche sind hier von besonderem Interesse.

Zweitens möchte die Konferenz der Bedeutung des Reaktorunfalls von Tschernobyl für diesen Wandel nachgehen. Daher fragen wir zweitens, ob und inwieweit Tschernobyl einen Wendepunkt in der Umweltpolitik darstellte. Rückte Tschernobyl umweltpolitische Ziele verstärkt in den Vordergrund der politischen Debatte? Stärkte dies die Umweltpolitik nachhaltig? Veränderten sich die Wahrnehmungen von Umweltproblemen, gesellschaftlicher Mobilisierung, politisches Handeln und politische Strukturen? Brachte Tschernobyl neue Möglichkeiten für umweltpolitische Initiativen?

Wir fragen weiter: War Tschernobyl hierbei wirklich vor allem ein Wendepunkt? Oder wirkte das Ereignis eher als ein Katalysator, der neben dem Großkonflikt um die Atomkraft auch andere politisch-gesellschaftliche Entwicklungen der 1980er Jahre bündelte: die Ausbreitung des ökologisch informierten Umweltbewusstseins und die wachsenden Sorgen um sichtbare Umweltprobleme wie Waldsterben und Wasserverschmutzung und zunehmend auch um unsichtbare Risiken wie Ozonloch und das Weltklima? Die Strahlenwolken von Tschernobyl kamen dann noch hinzu. Zudem wollen wir über nationale Grenzen hinaus schauen: War die bundesdeutsche Reaktion im europäischen Vergleich besonders und wurde damit der Grundstein für den deutschen Atomausstieg gelegt?

Die Konferenz richtet den Blick insbesondere auf die verschiedenen Akteure, die die Umweltpolitik prägten:
(1) Politische Parteien,
(2) Gerichte, Verwaltungen und wissenschaftliche Experten,
(3) Umweltbewegungen,
(4) Wirtschaftsverbände, Energieversorger und Unternehmen und
(5) Medien

Diese griffen das Thema Umweltpolitik nicht nur auf, sondern präsentierten sehr verschiedene Problemanalysen und –lösungen. Hierbei spielte zunehmend auch die Diskussion um marktkonforme Lösungen und ökologische Modernisierung eine Rolle. Diese Akteure handelten zudem auf – und oft auch zwischen - verschiedenen politischen Ebenen: lokal, regional, national, aber auch europäisch und international.
Ausgangspunkt der Konferenz ist Situation in der Bundesrepublik Deutschland, wobei europäische und internationale Interdependenzen und vergleichend Erfahrungen aus anderen Ländern, sowie transnationale Verbindungen systematisch einbezogen werden sollen.

Konferenzsprachen sind Deutsch und Englisch (mit Simultanübersetzung). Die Veranstaltung ist öffentlich.

Die Konferenz zielt auf eine kohärent strukturierte Veröffentlichung. Daher bitten wir die Beitragenden, explizit beide Fragen in ihren Beiträgen anzusprechen. Wir schlagen hierzu vor, in einem allgemeinen Teil anhand eines oder mehrerer Akteure die Frage des Wandels in der Umweltpolitik zu analysieren, und in einem zweiten Teil konkret auf Tschernobyl und die Reaktionen der Akteure und die Folgen im Hinblick auf die Umweltpolitik zu diskutieren.

Vorschläge für Beiträge (Titel, Abstract [150-200 Wörter], Kurzbiographie [150 Wörter] können bis zum 31. Juli 2016 an die drei Organisator*innen eingereicht werden:
becker-schaum@boell.de; j.h.meyer@hum.ku.dk; zepp@boell.de

Reisekosten (nach Bundesreisekostenverordnung) und Unterbringung der Referent*innen werden von der HBS übernommen.

Programm

Chernobyl – Turning Point or Catalyst? Changing Practices, Structures and Perceptions in Environmental Policy and Politics (1970s-1990s)

International Conference, 2 - 3 December 2016

Heinrich-Boell-Foundation (HBS), Schumannstr. 8, D-10117 Berlin, Germany

Convenors: Christoph Becker-Schaum (Heinrich-Boell-Foundation), Jan-Henrik Meyer (Copenhagen/HoNESt) and Marianne Zepp (Heinrich-Boell-Foundation)
In cooperation with the Rachel Carson Center for Environment and Society, Munich, HoNESt – History of Nuclear Energy and Society Project, and the Center for Metropolitan Studies (TU Berlin).

Does Chernobyl constitute a turning point in the history of environmental policy and politics? Around the world environmental policy was introduced in the early 1970s as a new policy area and arena of political and societal conflict. However, from mid-1970s onwards, as a result of the oil crisis, the new policy came to be increasingly challenged, and considered an obstacle to traditional economic growth objectives. Notably in West Germany, environmental policy’s great leap forward only happened in the 1980s. The debate about the dying forests led to the introduction of new filter technologies and catalytic converters to stop acid rain from killing trees and harming people. It was the shock of Chernobyl, however, that convinced the West German government to eventually establish a separate ministry of the environment at the federal level.

This conference has two aims:
First, it seeks to assess change in environmental politics and policy making – from its beginnings around 1970 until the 1990s, when the Rio Conference definitely lifted environmental issues to a global scale with the breakthrough of the sustainability agenda and the increasing dominance of the climate change issue. While the early phase of environmental policy is increasingly well-covered by environmental history, we know very little about the subsequent development of the policy.
Against this backdrop, we seek to examine to what extent and how environmental policy and politics changed during the first thirty years of their existence. Transformations may have concerned political, administrative, societal, and media practices and structures as well as problem perceptions. The conference’s goal is to uncover, in particular, the conditions for change, ruptures, intercepted developments and roads not taken.

Secondly, the conference aims at re-assessing the importance of the Chernobyl nuclear accident for change in environmental policy and politics. Did Chernobyl actually constitute a turning point? Did Chernobyl really strengthen environmental policy, by bringing environmental issues back to the centre of political attention? What were the consequences of Chernobyl for the perception of environmental policies? What was the impact on political and societal action, mobilisation and structures? Did Chernobyl offer new windows of opportunity for environmental policy makers.
We will also discuss an alternative interpretation: Is it more appropriate to consider Chernobyl rather as a catalyst where the different environmental debates, growing environmental consciousness and ecological concerns of the 1980s came together to accelerate and strengthen environmental policy. Next to the lasting conflict about nuclear power this included concerns about the visible environmental problems such as dying forests and polluted water, and increasingly also invisible and global concerns about the hole in the ozone layer and climate change. We will look beyond national borders: How does the West German response compare to other European countries – a question that seems relevant with a view to the German phase-out after Fukushima?

The conference seeks to focus on the different actors that shaped environmental policy:
(1) Political parties,
(2) Courts of law, government administrations and bureaucracies, and scientific experts,
(3) environmental movements,
(4) business groups, utilities and industry and
(5) media.

All of these different actors did not only discuss environmental issues from their respective perspectives. They also interpreted environmental problems differently and offered divergent solutions. These include, for instance, the growing interest in market solutions and ideas about green growth and ecological modernisation. These actors engaged in environmental policy at – but routinely also across - different levels – the local, regional, national, but also at the European and international levels.
The starting point of the debate will be the experience in the Federal Republic of Germany, which however needs to be understood in its European and international context, involving transnational linkages and experiences from other countries in a comparative perspective.

Conference languages are both German and English (simultaneous translation is provided). The event is open to the public.

The aim of the conference is to prepare for a tightly integrated publication. Thus all contributors are invited to explicitly address both questions outlined above. We suggest analysing the role of one or several actors in order to cover the issue of change in environmental policy in a broader perspective in a first part. In a second part, contributors may zoom in on the impact and consequences of Chernobyl on the policy and the responses and reactions of their respective actors.

Please submit your proposal (title, abstract [150 - 200 words], biographical note [150 words]) to
becker-schaum@boell.de; j.h.meyer@hum.ku.dk; zepp@boell.de
by 31 July 2016.
Travel and accommodation costs for speakers will be covered by HBS.

Kontakt

Christoph Becker-Schaum: becker-schaum@boell.de;
Jan-Henrik Meyer: j.h.meyer@hum.ku.dk; Marianne Zepp: zepp@boell.de

https://www.academia.edu/26367688/CFP_Chernobyl_Turning_Point_or_Catalyst_Changing_Practices_Structures_and_Perceptions_in_Environmental_Policy_and_Politics_1970s-1990s_