International Journal of Research on History Didactics, History Education, And History Culture. Yearbook of the International Society for History Didactics 35 (2014)

Titel der Ausgabe 
International Journal of Research on History Didactics, History Education, And History Culture. Yearbook of the International Society for History Didactics 35 (2014)
Weiterer Titel 
Colonialism, Decolonization and Postcolonial Historical Perspectives: Challenges for History Didactics and History Teaching in a Globalizing World

Erschienen
Schwalbach/Ts. 2014: Wochenschau-Verlag
Erscheint 
jährlich (Print, im Buchhandel erhältlich)
ISBN
978-3-7344-0033-9
Anzahl Seiten
336 S.
Preis
26,80 €

 

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Institution
International Journal of Research on History Didactics, History Education, And History Culture. Yearbook of the International Society for History Didactics
Land
Deutschland
Von
Heinzelmann, Lara

Hinweis: Die Zeitschrift der International Society for History Didactics erschien von 2003 bis 2014 unter dem Titel "Yearbook - Jahrbuch - Annales". Seit 2015 wird sie unter folgendem Titel publiziert: International Journal of Research on History Didactics, History Education, And History Culture. Yearbook of the International Society for History Didactics.

Die historische Auseinandersetzung mit Kolonialismus und kolonialer Vergangenheit, mit Entkolonialisierung und Postkolonialismustheorien birgt erhebliche Herausforderungen für die Geschichtsdidaktik und den Geschichtsunterricht weltweit. Das Jahrbuch2014 der Internationalen Gesellschaft für Geschichtsdidaktik vergleicht die je unterschiedlichen nationalen Perspektiven auf den Gegenstand. Die Bandbreite reicht dabei vom „traditionellen“ Kolonialreich Großbritannien, über Nachzügler in der Kolonialpolitik, wie Deutschland, Belgien und Dänemark, bis hin zu Ländern (fast) ohne koloniale Vergangenheit, wie Griechenland, Polen und der Tschechoslowakei. Berücksichtigt werden dabei sowohl theoretische, als auch praktische Aspekte der Darstellung von Kolonialismus und Dekolonisierung und die ihnen jeweils zugrundliegenden geschichtsdidaktischen Forschungsansätze.
Zwar kann der Band kein abschließendes Modell des historischen Lehrens und Lernens von Kolonialismus und Postkolonialismus leisten, bietet dem Leser aber einen Überblick über die verschiedenen Ansätze – mit ihren Stärken und Schwächen – und insofern Orientierung in einem komplizierten historischen Feld. Nicht zuletzt verweisen die Beiträge stets auf das Bedingungsgefüge zwischen Geschichtsdidaktik, Geschichtsschreibung und Politik. Das Jahrbuch eröffnet damit neue Perspektiven und Fragen und bildet damit einen Bezugspunkt für weitere geschichtsdidaktische Forschung zum Gegenstand.

Inhaltsverzeichnis

Inhaltsübersicht

PREFACE – VORWORT – PRÉFACE

COLONIALISM, DECOLONISATION AND POST-COLONIAL HISTORICAL PERSPECTIVES: CHALLENGES FOR HISTORY DIDACTICS AND HISTORY TEACHING IN A GLOBALIZING WORLD

KOLONIALISMUS, DEKOLONISIERUNG, POSTKOLONIALE PERSPEKTIVEN. HERAUSFORDERUNGEN FÜR DIE DIDAKTIK DER GESCHICHTE UND DEN GESCHICHTSUNTERRICHT IM KONTEXT DER GLOBALISIERUNG

COLONIALISME, DÉCOLONISATION, PERSPECTIVES POSTCOLONIALES: DES DÉFIS POUR LA DIDACTIQUE ET L’ENSEIGNEMENT DE L’HISTOIRE DANS LE CONTEXTE DE LA MONDIALISATION

George Wrangham
India: Training for empire and independence

Terry Haydn
How and what should we teach about the British empire in English schools?

David Lefrançois, Marc-André Éthier and Stéphanie Demers
A theoretical framework for analysing discourse regarding post-colonial national identity in the context of history teaching in Quebec

Katja Gorbahn
From Carl Peters to the Maji Maji War – colonialism in current Tanzanian and German textbooks

Karel van Nieuwenhuyse
From triumphalism to amnesia. Belgian-Congolese (post)colonial history in Belgian secondary history education curricula and textbooks (1945–1989)

Harry Haue
Greenland – history teaching in a former Danish colony

George Kokkinos, Panayotis Kimourtzis, Elli Lemonidou, Aggelos Palikidis, Panayotis Gatsotis, John Papageorgio
Colonialism and decolonisation in Greek school history textbooks of secondary and primary education

Barbara Techmańska
Decolonisation issues in contemporary history textbooks for secondary schools in Poland

Jan Löfström
Lost encounters: a post-colonial view on the history course 'meeting of cultures', in the upper secondary school in Finnland

Barnabas Vajda
Czechoslovakia, decolonisation and some ‘materiales de guerra’

Alexandr Khodnev
The history of colonialism and decolonisation in the Russian educational curriculum and the challenges to history didactics

Marat Gibatdinov
Post-Soviet or post-colonial history in contemporary Russian history textbooks?

FORUM

Susanne Popp and Jutta Schumann
Developing trans-regional perspectives in museums

Michael Wobring
The visual depiction of Islam in European history textbooks (1970-2010)

Sebastian Barsch
Silent stories of exclusion – teaching deaf history

Mare Oja
Changing approach toward the past. How do history teachers assess the changes in history education in general education in Estonia from the middle of the 1980s to today?

Anu Raudsepp
Changes in initial training of history teachers at the university of Tartu in post-Soviet period

ABSTRACTS – ZUSAMMENFASSUNGEN – RÉSUMÉS

Sebastian Barsch
Silent stories of exclusion – teaching deaf history

This paper focusses on issues of diversity in history teaching by referring to the example of Deaf culture, which arose from the burgeoning field of special education in the 19th century. The characteristics of Deaf culture’s contemporary historical consciousness are being summarised and linked to this group’s history. After that a brief overview of how this topic could be of use for history education will be presented. Moreover, it will be shown that disability history in general can be a valuable subject in history lessons for societies facing diversity.

Der Text umreißt, welchen Einfluss die sich entwickelnde Sonderpädagogik des 19. Jahrhunderts auf die Entstehung einer spezifischen Gehörlosenkultur hatte. Es wird gezeigt, wie das Bewusstsein der Gehörlosencommunity durch ihre Geschichte zwischen Ausgrenzung und Teilhabe geprägt ist. Darauf basierend soll gezeigt werden, warum die Geschichte der Gehörlosen und die Geschichte der Behinderung generell von geschichtsdidaktischer Relevanz sind und wertvolle Ergänzungen für den Geschichtsunterricht in von Vielfältigkeit geprägten Gesellschaften sein können.

Cet article traite de l’influence de l’enseignement spécialisé du XIXe siècle sur la formation des sourds d’aujourd’hui. Des concepts variés concernant la pédagogie pour les sourds ont eu une grande influence dans les sphères publique et politique. Ces facteurs extrascolaires ont influencé la diffusion du langage gestuel par son interdiction ou son utilisation dans les écoles. Je montrerai comment la conscience actuelle de la communauté sourde est marquée par l’histoire d’exclusion puis de participation. En conclusion, je ferai ressortir comment l’histoire des sourds et l’histoire des handicapés en général ont une place dans les cours d’histoire de diverses sociétés.

Marat Gibatdinov
Post-Soviet or post-colonial history in contemporary Russian history textbooks?

The principal objective of this paper is to demonstrate the possibility of using the postcolonial approach in contemporary school textbooks for Russian history. A new Concept of history education and Concept of common history textbook are a growing problem in Russia in the last years. The Government tries to use textbooks as an instrument for promoting national pride and patriotism and textbook issues enter the political limelight. The main mechanisms used for establishing governmental control over the process of approving and publishing textbooks are described in the first part of paper.
The Government actively promotes in textbooks only the mainstream direction of Russian historiography which denied the validity of the postcolonial approaches to Russian history. The main characteristics of this neo-conservative wave in Russia, its influence on textbooks and the main subject-matter of the current debates about new history textbooks are analysed in the paper with the particular focus to the image of indigenous peoples (non-ethnical Russians inhabitants of Russia) and the place for their histories in modern Russian history textbooks and in the new Concept of teaching of Russian History.

Generelles Ansinnen dieser Analyse ist es, die Möglichkeit der Verwendung eines postkolonialen Ansatzes in russländischen Schulbüchern zu demonstrieren: Ein neues Konzept in der historischen Bildung und ein Konzept für gemeinsame Geschichtsschulbücher sind ein immer relevanter werdendes Problem der letzten Jahre in der Russländischen Föderation. Die Regierung versucht Schulbücher als ein Instrument für das Propagieren von Nationalstolz und Patriotismus zu nutzen und Schulbuchangelegenheiten gelangten so ins politische Rampenlicht. Die primären Mechanismen der Etablierung staatlicher Kontrolle über den Schulbuchproduktions- und Genehmigungsprozess werden im ersten Teil des Artikels diskutiert. Die Regierung propagiert aktiv ausschließlich eine russozentristische Mainstream-Perspektive der russischen Historiografie, die die Stichhaltigkeit postkolonialer Zugänge in der russländischen Historiografie leugnet. Die wesentlichen Charakteristika dieser neo-konservativen Welle in Russland, die Schulbücher beeinflusst und zum Hauptgegenstand der Debatten um die Produktion neuer Schulbücher avancierte, werden mit dem Fokus auf die Darstellung der indigenen Bevölkerung (ethnisch nichtrussischer Bewohner Russlands) analysiert. Gleichfalls im Fokus stehen deren Platz in den modernen Geschichtsbüchern Russlands und ein neues Konzept für das Lehren russländischer Geschichte.

L’objectif principal de cet article est de démontrer la possibilité d’utiliser une approche postcoloniale dans les manuels scolaires d’histoire contemporaine de la Russie. Les dernières années ont vu l’émergence d’une nouvelle conception de l’enseignement de l’histoire russe ainsi que de nouveaux manuels d’histoire générale, ce qui est problématique pour les enseignants. En effet, le gouvernement essaie d’utiliser les manuels comme un instrument de promotion du nationalisme et du patriotisme. Ces derniers se retrouvent donc au cœur des débats sur les finalités politiques des manuels scolaires. En premier lieu, les principaux mécanismes utilisés pour établir un contrôle gouvernemental sur le processus d’approbation et de la publication des manuels scolaires sont décrits. Ainsi, le gouvernement ne promeut activement que les manuels qui suivent le courant historiographique russe le plus important qui nie la validité des approches postcoloniales liées à l’étude de l’histoire russe. L’article analyse ensuite les principales caractéristiques de ce courant néo-conservateur en Russie et son influence sur les manuels scolaires. Enfin, le principal objet des débats actuels sur les nouveaux manuels d’histoire est analysé en mettant l’accent sur l’image des peuples autochtones (les peuples non-ethniques russes présents en Russie) et la place de leurs histoires au sein des manuels modernes d’histoire russe et de la nouvelle conception de l’enseignement de l’histoire.

Katja Gorbahn
From Carl Peters to the Maji Maji War – colonialism in current Tanzanian and German textbooks

The article summarises the results of a textbook analysis that compares the presentation of colonialism in current Tanzanian and German textbooks. Key directions of inquiry are the relevance and position of colonialism in curricular construction, the relevance of a structural ‘us’-’them’- opposition, and the way, the textbooks present issues of conflict, oppression and violence. The article argues that both textbook cultures reflect considerable differences, but also processes of entanglement. However, the basic narratives which are strongly based on the national dimension (European/African respectively) create a bias. Further textbook development should take such bias into consideration and try to balance its undesirable effects.

Der Aufsatz fasst die Ergebnisse einer Schulbuchanalyse zusammen, in der die Darstellung des Kolonialismus in aktuellen tansanischen und deutschen Schulbüchern verglichen wurde. Untersucht wurden insbesondere Relevanz und Position des Kolonialismus in der curricularen Konstruktion, die Bedeutung eines strukturellen „wir“-„sie“-Gegensatzes sowie die Art und Weise, in der Konflikt, Unterdrückung und Gewalt repräsentiert sind. Beide Schulbuchkulturen weisen nicht nur deutliche Unterschiede auf, es schlagen sich auch Verflechtungsprozesse nieder. Die nationale bzw. europäische/afrikanische Grundstruktur der Basisnarrative führt jedoch zu spezifischen Verzerrungen. Zukünftige Schulbuchgestaltung sollte dies in Betracht ziehen und versuchen, den problematischen Effekten entgegenzuwirken.

Cet article présente un compte rendu des résultats d’une analyse portant sur la représentation du colonialisme dans des manuels scolaires tanzaniens et allemands. L’analyse concerne notamment l’importance et la position du colonialisme au sein de la structure du curriculum ainsi que la signification de la représentation du « Nous » par rapport à l’« Autre » dans la notion de conflit, de répression et de violence. L’analyse des manuels scolaires appartenant aux deux cultures met en évidence des différences ainsi qu’un processus d’interconnexion. Néanmoins, la structure fondamentale du récit historique national/européen/africain donne naissance aux distorsions spécifiques que l’écriture des manuels scolaires devra prendre en considération, tout en essayant de contrecarrer les effets négatifs de ce récit.

Harry Haue
Greenland – history teaching in a former Danish colony

Since 1380 Greenland has been connected to Denmark, from 1721 to 1953 as a colony, then to 1979 as a Danish county. In 1979 it gained its independence within the Danish Commonwealth and in 2009 its independent status was extended. In this article I want to examine the development of the history education in Greenland since World War II in order to detect how this gradual liberation from Denmark was reflected in the historiography of Greenland and in history education in the schools of the island. An examination of this process presupposes an understanding of the concept ‘post-colonial history teaching’, which could be defined as: ‘A strategy to decolonise colonial thinking by reflecting on the experiences from the colonial past and its consequences, both the oppression and discrimination as well as the changes, which were preconditions for the emergence of a modernisation of society.’ The aim of post-colonial history teaching is therefore to qualify the student’s historical consciousness in order to combine tradition and the actual societal conditions and thereby form an identity, which is appropriate to cope with global challenges. The main question is: Did history teaching in the Greenlandic schools contribute to decolonise the consciousness of the students, and did history classes give the students their own national voice instead of that of his former masters’?

In diesem Artikel wird die Entwicklung des Geschichtsunterrichts in Grönland mit besonderem Blick auf die Zeit nach dem zweiten Weltkrieg behandelt. Seit 1380 war Grönland staatsrechtlich mit Dänemark verbunden, zwischen 1721 und 1953 als Kolonie, von 1953 bis 1979 als ein dänischer Verwaltungsbezirk.1979 wurde Grönland in staatsrechtlicher Beziehung selbstständig, verblieb aber als Teil der dänischen Reichsgemeinschaft. Diese Unabhängigkeit von Dänemark wurde 2009 noch erweitert. Die vorliegende Untersuchung hat die Absicht, die seit 1945 stattfindenden Änderungen im Geschichtsunterricht zu dokumentieren, und den Einfluss der Entkolonisierung auf diese Änderungen zu diskutieren. Der Begriff‚ ‘post-kolonialer Geschichtsunterricht‘ ist zentral und muss klargelegt werden. Er könnte als eine Strategie verstanden werden, die das Ziel hat, das ‚koloniale‘ Denken zu ‚dekolonisieren‘. Dies könnte erreicht werden, indem die Schüler zur Reflexion angehalten werden: Reflexion über die Erfahrungen aus der kolonialen Vergangenheit, über die Konsequenzen der Unterdrückung und der Diskrimination, mitsamt der Veränderungen, die die Voraussetzungen für die Etablierung der modernen grönländischen Gesellschaft geschaffen haben. Die Forschungsfrage ist: Hat dar Geschichtsunterricht in den grönländischen Schulen dazu beigetragen, das Bewusstseins der Schüler zu ‚entkolonisieren‘, so dass sie ihre eigene Stimme entwickeln können, statt die Stimme der Kolonieherren zu verwenden?

Cet article est issu de ma recherche introductive sur l’enseignement de l’histoire dans les écoles secondaires au Groenland après la Seconde Guerre mondiale. Depuis 1380, le Groenland était lié au Danemark, d’abord de 1721–1953 en tant que colonie et jusqu’en 1979, comme un département d’outre-mer. En 1979, le Groenland a obtenu son indépendance, tout en demeurant membre de la communauté danoise. Cette indépendance a été récemment confirmée. L’article présente les résultats de ma recherche, incluant des observations et un entretien. Mon objectif est de documenter la relation entre la décolonisation et la réforme dans l’enseignement de l’histoire. Pour ce faire, il est nécessaire de clarifier l’idée d’enseignement historique postcolonial. La réforme devra tenir compte de l’expérience coloniale et ses conséquences –c’est-à-dire les oppressions et les discriminations d’un côté, et les conditions pour une modernisation raisonnable de la société, de l’autre. Le but de l’enseignement de l’histoire postcoloniale sera de qualifier la conscience historique des étudiants par une combinaison de la connaissance du passé et du développement de la conscience citoyenne actuelle. Cette combinaison entre l’histoire générale et l’expérience personnelle forme potentiellement une nouvelle identité qui sera une réponse convenable aux défis de la mondialisation. La question principale est : est-ce que l’enseignement de l’histoire au Groenland va contribuer au développement de la conscience réflexive des étudiants, afin de rendre possible le questionnement du passé, plutôt que de se fier au discours officiel sur la décolonisation ?

Terry Haydn
How and what should we teach about the British empire in English schools?

Empire is an important concept in history, and some form of consideration of aspects of empire is part of the school curriculum in many countries. Given that empire has played an important part in British history, it is not surprising that study of the British Empire has always been a feature of the history curriculum in English schools. However, although some consideration has been given to which aspects of empire pupils should learn about in school, less attention has focused on exactly what we want pupils to learn about the British Empire, and the concept of ‘empire’ more generally, in terms of learning outcomes for pupils. The article provides a brief summary of the changing ways which empire has been taught in English schools, and how empire is currently taught in English schools, before some suggestions are made about what young people ought to learn about empire.

Das Empire ist ein wichtiges Konzept in der Geschichtswissenschaft und einige Aspekte daraus sind Teil des Lehrplans an Schulen in vielen Ländern. Ausgehend vom Befund, dass das Empire eine wichtige Rolle in der britischen Geschichte spielte, überrascht es nicht, dass in englischen Schulen die Thematik seit jeher Bestandteil des Geschichtsehrplans ist. Jedoch, auch wenn in Erwägung gezogen wird, welche Aspekte Schülerinnen und Schüler über das Empire zu lernen haben, so wurde der Frage, was Schülerinnen und Schülern über das Britische Empire lernen sollen und wie das Konzept Empire generell zu vermitteln ist, wenig Aufmerksamkeit geschenkt. Der Beitrag enthält eine kurze Übersicht über den Wandel der Darstellung des Empire in englischen Geschichtslehrmitteln und er zeigt auf, wie das Empire an englischen Schulen in der Gegenwart unterrichtet wird. Daran fügen sich einige Vorschläge, was junge Leute über das Empire lernen sollten.

Le concept d’empire est important en histoire et est abordé sous plusieurs angles dans les programmes de formation de nombreux pays. Comme l’empire a joué un rôle important dans l’histoire britannique, il n’est pas surprenant que l’étude de l’Empire britannique ait toujours été une constante de l’enseignement de l’histoire dans les écoles anglaises. Nous avons déjà déterminé quels contenus devaient être acquis par les élèves en regard du concept d’empire en général, mais il a moins été question de savoir ce que les élèves devaient apprendre au sujet de l’Empire britannique. L’article trace d’abord un bref portrait de l’évolution de l’enseignement du concept d’empire dans les écoles anglaises, puis s’intéresse à savoir comment l’empire est actuellement enseigné dans ces mêmes écoles, avant de conclure avec quelques suggestions à propos de ce que les jeunes devraient savoir à son sujet.

Alexander Khodnev
The history of colonialism and decolonization in the Russian educational curriculum and the challenges to history didactics

The history of colonialism, decolonization, and post-colonial development is a component of the Russian educational curriculum in history at secondary school. From the 7th until 11thyear at school the pupils become familiar with stories of European overseas colonization, decolonization and post-colonial development, and with the problems of the peoples of Asia and Africa. Russian historians are not entirely clear how to interpret that part of the history of the Russian state which has been linked to colonial expansion and Russian policy in the East. Was this policy linked to ‘Orientalism’ in the spirit of interpretation of Edward Said? A new interpretation of these problems has emerged slowly since 1991. But the schools' curriculum, educational standards and school textbooks do not say anything about Russian colonial politics and Russian colonialism in the past. Moreover the post-imperial history of Russia overshadows the story of Russian colonialism and post-colonial policies.

Die Geschichte des Kolonialismus, der Dekolonisierung und des Postkolonialismus ist Teil des russischen Geschichtscurriculums auf der Sekundarstufe. Vom 7. bis 11. Schuljahr werden Schülerinnen und Schüler in die Geschichte der europäischen Übersee-Kolonisation, der Dekolonisierung und des Postkolonialismus eingeführt sowie mit den Problemen der kolonisierten Menschen in Asien und Afrika konfrontiert. Russische Historiker sind sich jedoch nicht völlig einig, wie mit der Geschichte der kolonialen Expansion Russlands sowie der Politik im Osten umzugehen ist. Lässt sich diese Politik auf den ‘Orientalismus‘ zurückführen im Sinne der Interpretation von Edward Said? Seit 1991 drängte sich hier langsam eine Neuinterpretation auf. Aber Schulcurriculum, Bildungsstandards und Schulbücher machen keine Aussagen über die russische Kolonialpolitik und den russischen Kolonialismus in der Vergangenheit. Außerdem überschattet die postimperiale Geschichte Russlands die russische Geschichte des Kolonialismus und der postkolonialen Politik.

L’histoire du colonialisme, de la décolonisation et du développement postcolonial est une composante du programme de formation d’histoire russe au niveau secondaire. De la 7e à la 11e année, les élèves se familiarisent avec l’histoire de la colonisation européenne outremer, la décolonisation et le développement postcolonial ainsi qu’avec les problèmes des peuples asiatiques et africains. Les historiens russes ne s’entendent pas clairement sur la manière d’interpréter cette partie de l’histoire de l’État russe, associée à l’expansion coloniale et à la politique russe en Orient. Cette politique était-elle liée à « l’orientalisme » au sens où l’entend Edward Saïd? Une nouvelle interprétation de cette problématique a lentement émergé depuis 1991. Toutefois, le programme de formation, les normes éducatives et les manuels passent sous silence la politique coloniale russe ainsi que son passé colonial. Qui plus est, l’histoire russe post-impériale éclipse l’histoire du colonialisme russe et ses politiques postcoloniales.

George Kokkinos, Panayotis Kimourtzis, Elli Lemonidou, Aggelos Palikidis, Panayotis Gatsotis, John Papageorgiou
Colonialism and decolonization in Greek school history textbooks for secondary and primary education

Colonialism and decolonization constitute one of the most significant fields of interest for modern world history, both in the presentation and analysis of the events in themselves, as well as in the study of how the historical approach to the phenomenon has changed in the course of the years and how important school has been in the formation of collective attitudes towards it. The case study of history textbooks in Greece, covering a period of many decades in both primary and secondary education, stresses the particular conditions constraining historical writing in this country, but still confirms the gradual change of approach towards the history of colonialism and decolonization, which is directly linked to the encompassing political and social environment.

In diesem Aufsatz wird untersucht, wie sich die Autoren von sechzehn griechischen Geschichtslehrbüchern in den letzten sieben Jahrzehnten Fragen des Kolonialismus und der Entkolonialisierung genähert haben. Forschungsgegenstand stellten die narrativen Texte der Lehrbücher sowie komplementäre Elemente der Haupterzählung (Primärquellen, Tabellen, Karten, Glossar, Übungen, Illustration) dar. Es wurde die Methode der Inhaltsanalyse verwendet, vor allem was ihren qualitativen Ansatz betrifft, und es wurden acht Forschungsfragen hinsichtlich vier Themen gestellt: Neuer Kolonialismus, Entkolonialisierung, Imperialismus und Globalisierung. Ziel der Forschung ist es, die Absichten, den ideologischen Rahmen so wie die Art und Weise, wie sich die Autoren diesen historischen Konzepten nähern und sie mit Fragen der modernen Realität in Zusammenhang bringen, wie Migration, Rassismus, kulturelle und religiöse Unterschiede, Rassenungleichheit, Explodierung der Dritten Welt u.s.w. Das breite Spektrum des Forschungsmaterials ermöglicht uns, die Lehrbücher in vergleichender Perspektive zu untersuchen, indem wir dabei auf die eingetretenen Veränderungen so wie auf die überlebten Strukturen fokussieren.

Cet article explore la façon dont les auteurs de 16 manuels scolaires d’histoire –publiés au cours des sept dernières décennies –ont abordé les sujets du colonialisme et de la décolonisation. La recherche porte sur les textes narratifs de ces manuels, ainsi que sur le paratexte (sources primaires, tableaux, cartes, glossaires, exercices, illustrations). Nous avons utilisé la méthode d’analyse de contenu –surtout dans son approche qualitative –et nous avons posé des questions concernant quatre thématiques : le nouveau colonialisme, la décolonisation, l’impérialisme et la mondialisation. Le but de notre recherche a été d’analyser les intentions, le cadre idéologique et la façon dont les auteurs de manuels abordent ces concepts historiques en les reliant avec des phénomènes de notre réalité contemporaine, tels que l’immigration, le racisme, les différences culturelles et religieuses, les inégalités sociales, l’exploitation du Tiers-Monde, etc. La diversité de notre corpus nous a fourni l’occasion de procéder à une étude comparative des manuels, tout en mettant l’accent sur les changements qui ont été faits, ainsi que sur les structures qui ont survécu à travers les années.

David Lefrançois, Marc-André Éthier and Stéphanie Demers
A theoretical framework for analysing discourse regarding post-colonial national identity in the context of history teaching in Quebec

A curricular reform, implemented in Quebec secondary schools in 2007, has pushed the national question to the forefront in the debate surrounding the teaching of history in Quebec. This chapter seeks to describe the ideological substrates of discourses, which appear to form the core of the social identity issues in Quebec. We identified and categorized four trends regarding conceptions of the nation that we found in mass media, and propose a theoretical framework that will help to answer the following question: how colonialism, decolonization, and the impact of post-colonial theory are presently represented in history textbooks, curricula, teacher education, and educational media in Quebec?

Eine Lehrplanreform 2007 in Quebec auf der Sekundarstufe hat der nationalen Frage Auftrieb gegeben und eine Debatte über das Lehren von Geschichte in Quebec ausgelöst. Der Beitrag beschreibt mit Bezug auf den Identitätsaspekt in Quebec, wie sich der Diskurs ideologisch entwickelte. Identifiziert und kategorisiert werden vier Trends entlang dem Konzepts der Nation, dargestellt in Massenmedien und einem theoretischen Rahmen: Wie werden Kolonialismus, Dekolonisierung und der Einfluss postkolonialer Theorie in aktuellen Geschichtslehrmitteln, in Lehrplänen, in der Lehrerausbildung sowie in den Bildungsmedien in Quebec dargestellt?

Une réforme des programmes, implantée dans les écoles secondaires québécoises en 2007, a mis la question nationale à l’avant-scène dans les débats entourant l’enseignement de l’histoire au Québec. Ce chapitre vise à décrire les substrats idéologiques des discours que sous-tend la question de l’identité sociale au Québec. Nous avons identifié et catégorisé quatre tendances concernant les conceptions de la nation véhiculées dans les médias et proposons un cadre théorique pouvant contribuer à répondre à la question suivante : Comment le colonialisme, la décolonisation et l’impact de la théorie postcoloniale sont actuellement représentés dans les manuels d’histoire, les programmes, la formation des enseignants et le matériel didactique au Québec?

Jan Löfström
Lost encounters: a post-colonial view of the history course ‘meeting of cultures’, in the upper secondary school in Finland

Since 2003, there has been an optional history course, titled Meeting of Cultures, in the core curriculum for upper secondary schools in Finland. It focuses on the history of Non-European cultures and societies. Its objectives have many positive elements, yet it can be criticized for reproducing a problematic view of culture(s) and cultural encounters. This article is a post-colonial analysis of the aims of the course and the contents of the textbooks for the course. It argues that the course fails to meet the challenges that post-colonial theory brings to bear on teaching the history of non-European cultures. More particularly, it does not seem to support reflexivity or critical thought regarding the notions of culture and cultural identity and their political uses.

Seit 2003 gibt es im finnischen Gymnasium einen Wahlkurs, der ‘Kulturen begegnen einander’ heisst. Der Kurs behandelt die Geschichte der außereuropäischen Kulturkreise und zeigt, was passiert ist, als diese der abendländischen Zivilisation begegneten. Der Artikel analysiert die Ziele des Kurses im Unterrichtsprogramm, den Inhalt in den Schulbüchern und die Prüfungsaufgaben in der Geschichtsprüfung im Abitur. Der Kurs hat auch positive Elemente in Bezug auf Toleranz und kulturelles Verstehen, aber er benutzt keine anthropologischen Begriffe und deswegen bleibt der Fokus unvermeidlich auf der konventionellen politischen und sozialen Geschichte. Durch anthropologische Begriffe würde der Fokus besser auf die symbolische Dimension der Kultur und die Dynamik der Begegnungen gestellt werden. In dieser Form würde der Kurs auch besser die kritischen Fähigkeiten der Studenten entwickeln, besonders hinsichtlich der Begriffe ‘Kultur’ und ‘Kulturidentät’ und ihrer politischen Verwendung.

Depuis 2003, le programme des lycées en Finlande propose un cours optionnel intitulé ‘Rencontre des cultures’. Le sujet de ce cours est l’histoire des cultures et des sociétés non européennes. L’article analyse les objectifs du cours, les manuels scolaires et les questions à l’examen du baccalauréat finlandais. Il est possible de retirer des éléments positifs de ce cours, mais il est aussi possible de le critiquer, car il reproduit une conception statique de la culture et des rencontres culturelles. L’article propose qu’il n’y ait pas dans le programme de mots-clés anthropologiques qui mettent l’accent sur le niveau symbolique des rencontres culturelles, car, dans ce cours, l’importance repose inévitablement sur l’histoire politique et sociale des sociétés non européennes. C’est aussi pourquoi le cours ne permet pas le développement de la réflexivité critique des étudiants en ce qui concerne les concepts de culture et d’identité culturelle en fonction de leurs usages politiques.

Mare Oja
Changing our approach toward the past. How do history teachers assess the changes in history education within general education in Estonia from the mid–1980s until today?

Restoration of Estonian independence made restructuring of history teaching possible. Teachers had to re-evaluate their knowledge and understanding of teaching history. The article is based on research, which aimed to find out, how teachers interpreted and evaluated the changing process during its occurrence and today. Research shows that the history lesson, the student and the teacher have changed a lot compared to the Soviet period. Mainly because society has changed. The National Curriculum gave the general direction, but the key influencers of teaching are textbooks and national exam. Ideological knowledge-centric history teaching has been replaced by valuing the development of skills, critical thinking and multiperspectivity. In-service training supported teachers during the reform period, but they had to develop or adapt teaching materials themselves . Teachers wish for greater stability in their work and more support from the state.

Das Wiedererlangen der estnischen Unabhängigkeit ermöglichte eine Restrukturierung des Geschichtsunterrichts. Lehrpersonen mussten ihr Geschichtswissen und ihr Lehrverständnis von Geschichte überprüfen. Der Beitrag basiert auf Untersuchungen mit dem Ziel herauszufinden, wie Lehrpersonen den wandelnden Prozess interpretieren und evaluieren. Untersuchungen zeigen, dass sich im Vergleich zur Zeit der Sowjetunion der Geschichtsunterricht, die Studierenden und die Lehrpersonen gewandelt haben. Vor allem hat sich die Gesellschaft verändert. Das nationale Curriculum gab die allgemeine Richtung vor, eine Schlüsselrolle auf den Unterricht haben aber Lehrmittel und nationale Examen. Ideologisch ausgerichtetes Geschichtswissen wurde abgelöst durch das Festschreiben von Fähigkeiten, kritischem Denken und Multiperspektivität. Während der Reformphase wurden Lehrpersonen durch Training unterstützt, aber sie mussten Lehrmaterial selber entwickeln oder adaptieren. Lehrpersonen wünschen sich eine größere Stabilität und Unterstützung bei ihrer Arbeit durch den Staat.

L’indépendance de l’Estonie a rendu possible une réforme de l’enseignement de l’histoire. Les professeurs ont alors dû réévaluer leurs savoirs et leur compréhension de l’enseignement de l’histoire. L’article se base sur une recherche visant à comprendre comment les enseignants ont interprété et évalué ce processus de changement, de son apparition à aujourd’hui. La recherche montre que la façon d’enseigner l’histoire, la posture de l’élève et celle de l’enseignant a beaucoup changé par rapport à l’ère soviétique, notamment parce que la société elle-même a connu des changements. Le programme de formation a fourni l’orientation générale, mais les facteurs déterminants de l’enseignement demeurent les manuels scolaires et l’examen national. Ainsi, le paradigme de l’enseignement de l’histoire centré sur la transmission des connaissances a été remplacé par le développement des compétences, de la pensée critique et des perspectives multiples. La formation continue a assuré la préparation des enseignants pour cette réforme, mais ils ont dû développer ou adapter eux-mêmes le matériel didactique. Les enseignants souhaitent une plus grande stabilité dans leur travail et plus de soutien de la part de l’État.

Anu Raudsepp
Changes in initial training of history teachers at the university of Tartu in the post-Soviet period

The aim of the article is to explain the post-Soviet changes in the training of history teachers, its main results and factors during the transition of Estonia from the USSR to westernised society by the example of the University of Tartu where the training of gymnasium history teachers has traditionally and systematically been carried out since the 19thcentury. Significant development has taken place in the field of history teacher training in last twenty years at the University of Tartu. Like history teaching at a comprehensive school, developments in university teacher training have followed European best practice and new teaching directions. Mainly the improvement and modernisation of history didactics and its connection with the national curriculum have helped to increase the motivation for becoming a history teacher. The goal of the new, competence-based training is to develop a personality that is inclined to democratic thinking, tolerating diversity and avoiding violence.

Das Ziel des vorliegenden Beitrags Über Veränderungen in der Geschichtslehrerausbildung an der Tartuer Universität in der postsowjetischen Zeit (Changes in initial training of history teachers at the University of Tartu in post-Soviet period) ist die Darstellung der demokratischen Reform in der Geschichtslehrerausbildung in Estland beim Übergang aus der UdSSR zu einer offenen westlichen Gesellschaft. Ihre wichtigsten Ergebnisse und Einflussfaktoren werden am Beispiel der Universität Tartu, an der seit dem 19. Jahrhundert kontinuierlich Gymnasiallehrer für Geschichte ausgebildet werden, erläutert. Die Geschichtslehrerausbildung an der Tartuer Universität hat in den letzten zwanzig Jahren bedeutende Veränderungen durchgemacht. Ähnlich wie der Geschichtsunterricht an allgemeinbildenden Schulen orientiert sich auch die Lehrerausbildung an der Universität seit Ende der 1990er Jahre an europäischen Vorbildern und an aktuellen Unterrichtskonzepten. Die Weiterentwicklung der Geschichtsdidaktik und ihr enger Zusammenhang mit dem staatlichen Curriculum motiviert immer mehr junge Menschen, Geschichtslehrer zu werden. Das neue kompetenzbasierte Curriculum zielt darauf ab, eine demokratisch denkende Person zu erziehen, die tolerant ist und Gewalt vermeidet.

L’objectif de l’article ‘Changements dans la formation des professeurs d’histoire à l’Université de Tartu dans la période postsoviétique’ est d’expliquer la réforme démocratique qui a eu lieu dans la formation des enseignants d’histoire en Estonie après la dissolution de l’Union soviétique et la restauration d’une société démocratique ouverte à l’Occident. Nous nous proposons de présenter les résultats et les principaux facteurs de cette réforme en prenant l’exemple de l’Université de Tartu où les traditions de la formation des professeurs d’histoire remontent à la fin du 19e siècle. Au cours des vingt dernières années, de grands changements ont eu lieu dans la formation des professeurs d’histoire à l’Université de Tartu. Tout comme le renouvellement de l’enseignement de l’histoire au secondaire, le développement de la formation des professeurs s’est appuyé sur les modèles et les nouvelles tendances apparues en Europe dans ce domaine. La modernisation de la didactique de l’histoire et la création d’un nouveau programme de formation ont augmenté la motivation des étudiants à devenir enseignant. Le but du nouveau programme, basé sur des objectifs et des compétences, est de former des individus tolérants envers les différences, notamment en évitant la violence, et ouverts aux idées et aux valeurs démocratiques.

Jutta Schumann and Susanne Popp
Developing trans-regional perspectives in museums

This contribution presents a concept which develops local museum objects as historic material resources for trans-regional and trans-national perspectives in historical education. It thereby especially focuses on the aim to foster ‘“glocal” competences’ that pave the way for reflecting the ‘global’(or trans-regional) within the ‘local’ and the local dimension in trans-regional and global connections through continuously changing the perspective from which these are considered and analysed. In order to give some sense of how museum objects can be interpreted as historic material and used in historical education in this way, the article explains seven possibilities for the reconstruction of the trans-regional and trans-cultural dimensions of museum objects. In addition it provides several examples to illustrate the seven different approaches of the concept.

Dieser Beitrag stellt ein Konzept vor, das lokale Museumsobjekte als historische Sachquellen für geschichtliches Lernen in transregionalen bzw. -nationalen Perspektiven erschließt. Das Konzept konzentriert sich dabei speziell auf das Ziel der Förderung einer „glokalen Kompetenz“, die im fortgesetzten Wechsel der Betrachtungs- und Analyse-Perspektiven das „Globale“ (bzw. Transregionale) im „Lokalen“ und die lokale Dimension in transregionalen und globalen Zusammenhängen zu reflektieren versteht. Um ein paar Ideen zu geben, wie Museumsobjekte als Sachquellen in diesem Sinne interpretiert werden können, erläutert der Artikel sieben verschiedene Zugänge, die dabei helfen sollen die transregionale und transkulturelle Dimension von Objekten zu rekonstruieren oder neu zu erschließen. Zusätzlich liefert der Beitrag zahlreiche Objektbeispiele, die die sieben skizzierten Zugänge veranschaulichen sollen.

Cet article élabore un concept qui exploite des artefacts de musée à titre de témoignages pour l’enseignement de l’histoire dans une perspective transrégionale, respectivement transnationale. Le concept vise particulièrement à améliorer une compétence ‘globale’–c’est-à-dire à la fois spécifique et générale. Ceci est rendu possible par le changement continu d’échelles spatiales, en tenant compte à la fois des éléments globaux ainsi que des éléments transrégionaux dans un contexte local et vice versa, c’est-à-dire, en tenant compte de la dimension locale dans des contextes transrégionaux et globaux. Afin d’illustrer comment des objets de musée peuvent être interprétés comme témoignages historiques, l’article propose sept approches différentes. Ces dernières doivent contribuer à reconstruire la dimension transrégionale et transculturelle, ou aider à se familiariser de nouveau avec la dimension transrégionale et transculturelle des objets. De surcroit, l’article fournit maints exemples d’objets questionnés à l’aide des sept approches.

ÜBarbara Techmańska
Decolonisation issues in contemporary history textbooks for secondary schools in Poland

The author analyses five Polish history textbooks for upper secondary school that cover the 20th century history in accordance with the most recent national curriculum, published by the most popular textbook publishers. The analysis focuses on the issue of decolonisation, which turns out to be a marginal one in the textbook narratives, presented as an element of the broader cold war world politics, quite exotic to the Polish students. The Author notices that the textbooks’ approach to the topic is rather schematic, they all use the same iconography, maps and primary sources, present the decolonisation mostly in political terms, as a large-scale, mostly anonymous process, and they do not exploit the educational potential of the issue, do not try to inspire the debates on values or on controversial topics. The issues of colonisation and decolonisation were and still are quite distant from Poland’s point of view.

Der Autor untersucht fünf polnische Geschichtsbücher für die Sekundarstufe II, die das 20. Jahrhundert in Übereinstimmung mit dem aktuellen nationalen Lehrplan beinhalten und die von bekannten Schulbuchautorinnen und -autoren verfasst worden sind. Die Untersuchung befasst sich mit dem Thema der Dekolonisierung, welche in den Narrativen der Geschichtslehrmittel marginal sowie als Teil eines weiter gefassten Kalten Krieges präsentiert wird und daher auf die polnischen Studierenden exotisch wirkt. Der Autor hält fest, dass der Zugang der Lehrmittel zur Thematik eher schemahaft verläuft, indem alle Bücher die gleiche Ikonographie, die gleichen Karten und Primärquellen verwenden. Präsentiert wird die Dekolonisierung meist mittels politischer Begrifflichkeiten als lange dauernder meist anonymer Prozess. Die Lehrmittel schöpfen das didaktische Potential der Thematik denn auch nicht aus und sie versuchen nicht, mit unterschiedlichen Sichtweisen und kontroversen Bezügen Interesse zu wecken. Kolonialismus und Dekolonisierung wurden und werden so als sehr entfernt von der polnischen Sichtweise behandelt.

L’auteur analyse cinq manuels d’histoire polonaise conçus pour le secondaire. Ces manuels s’intéressent à l’histoire du 20e siècle en conformité avec les plus récents programmes de formation et ont été publiés par les maisons d’éditions de manuels scolaires les plus populaires. L’analyse se concentre sur la question de la décolonisation qui s’avère marginale dans les récits de manuels. La décolonisation est présentée comme un élément périphérique s’inscrivant dans le contexte politique plus large de la guerre froide, ce qui en fait un sujet plutôt exotique pour les élèves polonais. L’auteur conclut que le discours des manuels sur le sujet est plutôt schématique, ils utilisent tous les mêmes documents iconographiques, cartes et sources primaires en plus de présenter la décolonisation surtout en termes macro politiques, principalement comme un processus anonyme. Les manuels n’exploitent pas le potentiel éducatif du sujet et n’essaient pas de susciter des débats sur les valeurs ou sur des sujets controversés. Les questions de la colonisation et de la décolonisation ont été et demeurent encore assez éloignées du point de vue de la Pologne.

Barnabas Vajda
Czechoslovakia, decolonization and some ‘materiales de guerra’

This paper makes a research into the foreign relations of the communist Czechoslovakia, particularly into its weapon sales to some decolonised countries. The author argues that citizens of Czecho/Slovakia had a false perception of the post–1945 decolonisation due to the false and deliberately deformed picture given in the contemporary Czechoslovak press. At the same time, Czecho/Slovakia kept a deep silence about its doubtful role played in the decolonisation, as far as its large weapon sales were concerned. The combination of these two factors (overstressed jovial propaganda in the one hand, and the lack of knowledge about the true nature of the decolonisation) have created a weird historical notion in peoples’ minds.

Diese Studie bietet Einsicht in Außenkontakte der kommunistischen Tschechoslowakei, vor allem in ihren Waffenhandel mit einigen dekolonisierten Ländern. Der Autor argumentiert, dass die Einwohner der Tschechoslowakei über die Dekolonisation nach 1945 irrtümliche Vorstellungen gehabt haben, weil die zeitgenössische Presse über die Ereignisse absichtlich ein deformiertes Bild gegeben hat. Die Tschechoslowakei hat sich zugleich über ihre zweifelhafte Rolle in der Dekolonisation – besonders, was ihren großen Waffenhandel betrifft – ausgeschwiegen. Diese zwei Faktoren (einerseits die joviale Propaganda durch die Presse, andererseits das Verschweigen der Art der Kolonisation) bewirkten, dass das Bild der Tschechen und Slowaken über die Dekolonisation auch in der Gegenwart eigenartig komisch geblieben ist.

Cet article est basé sur une recherche qui s’intéresse aux relations internationales de la Tchécoslovaquie communiste, particulièrement ses politiques liées à la vente d’armes à des pays décolonisés. L’auteur soutient que les citoyens de ont une fausse perception de la décolonisation après 1945 en raison de l’image intentionnellement faussée et déformée transmise présentement par la presse tchèque et slovaque. De plus, l’ancienne Tchécoslovaquie a passé sous silence son rôle ambigu dans la décolonisation, en regard, du moins, aux importantes ventes d’armes. La combinaison de ces deux facteurs (l’accent mis sur la propagande, d’une part, et le manque de connaissances sur la véritable nature de la décolonisation, d’autre part) a créé une étrange notion historique dans l’esprit des gens.

Karel Van Nieuwenhuyse
From triumphalism to amnesia. Belgian-Congolese (post)colonial history in Belgian secondary history education curricula and textbooks (1945–1989)

Unlike many western European countries that have witnessed or still witness fierce postcolonial debates in broader society which extend to history education, Belgium has barely witnessed such debates at all. This paper examines how Congolese (post)colonial history was and is covered in Belgian secondary history education, through an analysis of curricula and textbooks since 1945, taking ideological and communitarian differences into account. It also seeks to explain continuity and change in the (post)colonial accounts evolving within education in general and history education in particular, in governmental expectations towards history education and governmental interference with memory politics, in the state of historiography, in the way history textbooks are established, and in public memory cultures regarding (post)colonialism.

Dieses Paper untersucht mittels Analyse der Lehrpläne und Lehrbücher, wobei ideologische und gemeinschaftliche Unterschiede berücksichtigt werden, wie kongolesische (post)koloniale Geschichte in der belgischen Sekundärbildung Geschichte von 1945 bis 1989 abgedeckt wurde. Der Text sucht auch nach Erklärungen für Kontinuität und Wandel in der (post)kolonialen Geschichte mit Bezug auf Entwicklungen im Bildungswesen allgemein sowie im Geschichtsunterricht speziell auf Grund der staatlichen Erwartungen an den Geschichtsunterricht und der staatlichen Eingriffen in die Erinnerungspolitik, den Stand der Geschichtsschreibung und ihres Einflusses auf Geschichtslehrbücher und die öffentliche Erinnerungskultur in Bezug auf (Post-)Kolonialismus.

Cet article examine comment l’histoire congolaise (post)coloniale était présentée dans l’enseignement de l’histoire au secondaire en Belgique, par une analyse des programmes de formation et des manuels scolaires pour la période de 1945 à 1989, prenant en compte les différences idéologiques et communautaires. L’article cherche aussi à expliquer la continuité et le changement qu’on peut remarquer dans les récits (post)coloniaux. Ces explications se situent : dans les transformations au sein de l’éducation en général et de l’éducation en histoire en particulier ; dans l’évolution des attentes gouvernementales quant à l’éducation en histoire et de l’ingérence du gouvernement dans la politique mémorielle ; dans l’état de l’historiographie ; dans la façon dont les manuels d’histoire sont construits et dans les cultures mémorielles publiques en ce qui concerne le (post)colonialisme.

Michael Wobring
The visual depiction of Islam in European history textbooks (1970–2010)

This article is about the visual presentation of the subject ‘Islam’ in history textbooks, comparing different approaches and different points of view in the three European countries Germany, France, and Spain. History has caused these countries to have different relations with the Islamic world and consequent embedded attitudes to the religion. The purpose is to identify specific features of iconic narrative concerning Islam by analyzing the selection of the pictures, the contexts of their presentation, and the techniques and effects of the arrangement in textbooks. The general focus of this study is on the depiction of Islam in contemporary history and on the photographic image.

Der Beitrag beschäftigt sich mit der visuellen Präsentation des Themas „Islam“ in Schulgeschichtsbüchern der drei europäischen Länder Deutschland, Frankreich und Spanien, die historisch bedingt über eine unterschiedliche Beziehung zum Islam verfügen. Hierbei werden in diachroner und synchroner Perspektive Trends und Merkmale der visuellen Präsentation herausgestellt. Untersucht werden die Bildauswahl, die Sachzusammenhänge der Bildpräsentation sowie die Techniken und Effekte der Bildarrangements. Der Schwerpunkt liegt auf der Islam-Bebilderung zu zeitgeschichtlichen Themen. Hierbei steht der Bild-Typ Fotografie im Mittelpunkt.

L’article étudie la présentation visuelle de «l’islam» dans des manuels scolaires d’histoire/géographie de trois pays européens: l’Allemagne, la France et l’Espagne. Ces derniers ont tous des relations différentes avec l’islam grâce à leurs histoires nationales respectives. Dans une perspective diachronique et synchronique, l’accent est mis sur les tendances et les caractéristiques de la présentation visuelle. En mettant l’accent sur la photographie, on analyse le choix d’images, le contexte dans lequel elles sont présentées ainsi que la manière de produire et de les disposer sous un angle technique. L’article se concentre sur l’illustration de l’islam dans des sujets concernant l’histoire contemporaine.

George Wrangham
India: training for empire and independence

Through extensive patterns of worldwide trade Britain acquired a vast empire, nearly all of which was acquired piecemeal with one settlement or trading post extending its area for its protection. This was the case in India: England never set out to conquer the subcontinent but in practice did so. An uneasy relationship developed, with Britain reluctantly realising that she must relinquish the Jewel in the Crown in the face of growing Indian national sentiment. The end came sharply and suddenly, but the fact that so many Indian leaders had been educated in England helped ease the situation, and now there is a solid friendship between the two countries.

Mittels extensiver Ausdehnung des Welthandels erwarben die Briten ein riesengroßes Imperium. Nahezu alles davon wurde bruchstückhaft erworben durch Besiedlung, dem Errichten von Handelsposten und als Ausdehnung des Gebiets zu seinem eigenen Schutz. Dies war der Fall in Indien. England brach nie aktiv auf, den Subkontinent zu erobern, aber praktisch kam dies dem gleich. Eine schwierige Beziehung entwickelte sich; Großbritannien realisierte nur widerwillig, dass es das Kronjuwel Indien angesichts des Wachsens eines indischen Nationalgefühls aufgeben musste. Das Ende kam plötzlich und heftig. Aber die Tatsache, dass viele indische Führer in England ausgebildet worden waren, half die Situation zu mildern und es entwickelte sich eine solide Freundschaft zwischen den beiden Ländern.

Grâce à plusieurs stratégies de commerce mondial, la Grande-Bretagne a bâti un vaste empire, dont la plus grande partie fut acquise morceau par morceau à partir d’une colonie ou d’un poste de traite lui permettant ainsi d’étendre sa zone d’influence. Ce fut notamment le cas en Inde : l’Angleterre n’a jamais planifié de conquérir le sous-continent, bien que de facto ce fut le cas. Une relation difficile s’est installée entre la Grande-Bretagne et l’Inde alors que la métropole a réalisé, à contrecœur, qu’il était nécessaire d’abandonner ce joyau de la Couronne devant la montée du sentiment nationaliste indien. Le tout s’est terminé brutalement, mais le fait que tant de dirigeants indiens aient été éduqués en Angleterre a permis de calmer la situation et d’instaurer une certaine amitié entre les deux pays.

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