Sem: Neue Seminare 14.11.2023 [4]

Von
Redaktion H-Soz-Kult

Liebe Leser:innen,

um die Zahl der täglich versandten Beiträge etwas zu reduzieren, fassen wir ausgewählte Ankündigungen einmal wöchentlich als 'Digest' zusammen. Die vollständigen Ankündigungstexte finden Sie im Anschluss und auf der H-Soz-Kult-Website unter: https://www.hsozkult.de/event/page?fq=clio%5FcontentTypeRelated%5Fm%5FText%3A%22sem%22

Ihre H-Soz-Kult Redaktion

1.)
LMU München, Princeton University
Subject: Sum: Dissent and Discord: Practices, Politics, and Poetics - Princeton, NJ 6/2024
<https://www.hsozkult.de/event/id/event-139810>

2.)
University of Szczecin, MOBI (Prof. Jörg Hackmann), lead organizer, University of Greifswald, IFZO (Dr. Antje Kempe), lead organizer, European University Viadrina, Frankfurt/Oder (Prof. Paul Zalewski), TU Berlin (Prof. Stephanie Herold), Estonian Academy of Arts, Tallinn (Dr. Kristina Jõekalda)
Subject: Sem: Uncomfortable Heritage in the Baltic Sea Region and Beyond: From Negation to Re-interpretation - Kulice 3/2024
<https://www.hsozkult.de/event/id/event-139948>

3.)
CIERA
Subject: Sem: Interdisziplinäres Seminar der Nachwuchsforschenden des CIERA - Paris 1/2024
<https://www.hsozkult.de/event/id/event-139956>

4.)
The Barcelona Past Networks Summer School
Subject: Sum: New institution: the Barcelona Past Networks Summer School - Barcelona 6/2024
<https://www.hsozkult.de/event/id/event-139960>

1)
From: Tilman Venzl <tilman.venzl@gmail.com>
Date: 05.11.2023
Subject: Sum: Dissent and Discord: Practices, Politics, and Poetics - Princeton, NJ 6/2024
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Dissens und Streit: Poetik, Politik, Praktiken
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09.06.2024- 13.06.2024, LMU München, Princeton University, Princeton, NJ
Anmeldeschluss: 15.12.2023

Vom Aufkommen der Spottdichtung im antiken Mittelmeerraum bis in die unmittelbare Gegenwart mit ihren Debatten über die Gewalt von Sprache waren und sind Techniken zur Artikulation verbaler Meinungsverschiedenheiten entscheidend für die Herausbildung der menschlichen Gesellschaft. In unserem viertägigen Seminar werden wir auf historisch sensible Weise die verschiedenen Möglichkeiten untersuchen, mit denen Kulturen den Ausdruck von Uneinigkeit regeln, sowie der lebenswichtigen und zugleich prekären Rolle nachspüren, die Kontroversen bei der Schaffung und Aufrechterhaltung der sozialen Ordnung spielen. Wir werden uns auf das konzentrieren, was Immanuel Kant konstitutive “ungesellige Geselligkeit” genannt hat: die dynamische Spannung zwischen integrativen und desintegrativen Kräften, die die menschliche Gesellschaft erst ermöglicht. Unsere Diskussionen werden sich auf die rhetorischen Formen und institutionellen Rahmenbedingungen konzentrieren, die dafür verantwortlich sind, verbale Konflikte zu organisieren und in Formen der Konfrontation zu kanalisieren, die physische Feindseligkeiten umgehen. Darüber hinaus wollen wir uns mit den Affekten – von Wut über Gleichgültigkeit und Enthusiasmus bis hin zu Misstrauen – befassen, die derartige verbale Auseinandersetzung begleiten. Affektive Aspekte der Produktion und Rezeption polemischer Rede sind entscheidend für das Verständnis ihrer dreifachen Struktur: Die konkurrierenden Parteien wenden sich nicht nur aneinander, sondern versuchen auch, die Zustimmung einer imaginären oder konkreten Öffentlichkeit zu gewinnen. Mit anderen Worten: Die Sprache schafft ‚Öffentlichkeiten der Meinungsverschiedenheit‘, während soziale Institutionen die Grenzen zwischen Meinungsverschiedenheit und Kampf, zwischen verbalem und physischem Konflikt kontrollieren.

Ziel unserer viertägigen Seminardiskussion ist es, ein besseres Verständnis dafür zu entwickeln, wie unterschiedliche historische Kontexte und Textformate höhere oder niedrigere Toleranzen für den Ausdruck von Meinungsverschiedenheiten und Kritik entwickeln. Zu den Leitfragen des Seminars gehören: Was ist ein unzumutbarer oder illegitimer sprachlicher Angriff zu einer bestimmten Zeit und an einem bestimmten Ort? Welche rhetorischen oder sozialen Machtstrukturen regeln das Explizieren/Aussprechen von Differenz? Was sind die sozialen Auswirkungen unerlaubter Kritik? Wie organisieren unterschiedliche historische Milieus die Zirkulation konträrer Aussagen oder Meinungen? Wie vermitteln literarische Texte und literarische Gattungen Aggression? Inwiefern sind konventionalisierte Formen wie Farce, Parodie, Pasquill, Persiflage und Satire als Ausdrucksformen von Dissens, Kritik oder Aggression zu verstehen? Unsere Diskussionen werden von der Intuition geleitet, dass unterschiedliche institutionelle Rahmenbedingungen und mediale Möglichkeiten unterschiedlich explizite, vehemente, formalisierte und komplexe Ausdrucksformen der Meinungsverschiedenheit hervorbringen. Zu berücksichtigen sind in diesem Seminar sowohl politische und juristische Kontexte als auch literarische und philosophische Diskurse.

Meinungsverschiedenheiten haben – so die Ausgangshypothese des Seminars – sowohl ein konstruktives als auch ein destruktives Potenzial. Meinungsverschiedenheiten können zu Gewalt aufrufen oder sie anspornen, aber auch zu einer Quelle kreativer Energien werden. Durch die Betrachtung verschiedener Institutionen, Diskurse und Genres wollen wir die historischen Modalitäten des Dissens sowie seines Beitrags zur modernen pluralistischen Gesellschaft untersuchen.

Für Kost und Logis während der Veranstaltung wird gesorgt, wohingegen die Reisekosten von den Teilnehmerinnen und Teilnehmern zu übernehmen sind. Wenn Sie sich für das Summer Seminar bewerben möchten, senden Sie bitte eine kurzes CV und einen Text von etwa 400 Wörtern, in dem Sie Ihr Interesse an dem Thema darlegen, bis zum 15. Dezember an folgende E-Mail-Adresse: lmu_pu@princeton.edu.
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lmu_pu@princeton.edu

Homepage https://german.princeton.edu/programs/summer/lmu-princeton-summer-seminar
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URL zur Zitation dieses Beitrages
<https://www.hsozkult.de/event/id/event-139810>
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2)
From: Vera Emde <vera.emde@tu-berlin.de>
Date: 09.11.2023
Subject: Sem: Uncomfortable Heritage in the Baltic Sea Region and Beyond: From Negation to Re-interpretation - Kulice 3/2024
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Uncomfortable Heritage in the Baltic Sea Region and Beyond: From Negation to Re-interpretation
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10.03.2024- 15.03.2024, University of Szczecin, MOBI (Prof. Jörg Hackmann), lead organizer, University of Greifswald, IFZO (Dr. Antje Kempe), lead organizer, European University Viadrina, Frankfurt/Oder (Prof. Paul Zalewski), TU Berlin (Prof. Stephanie Herold), Estonian Academy of Arts, Tallinn (Dr. Kristina Jõekalda), Kulice
Anmeldeschluss: 15.12.2023

International and Interdisciplinary Spring School

10-15 March 2024, Kulice, Poland

The understanding of heritage as purely preserving and managing the remains of cultural/national value has been increasingly disputed during the last decades. The approach of multidirectional memories (Michael Rothberg), critical heritage (Sharon Macdonald, Rodney Harrison), and post-colonial studies have each shifted this understanding towards broader definitions of heritage as a negotiation of social and cultural participation. Furthermore, the events of the Black Lives Matter movement and the ongoing war in Ukraine shed light on previously excluded aspects of heritage, on the one hand, and the growing refusal of certain monuments, on the other. It is precisely in this regard that concepts such as unwanted, uncomfortable, contested, or dissonant heritage and related practices of adaptation, disremembering, loss, destruction, and/or decay expand into research.
Our Spring School is focusing on the notion of uncomfortable heritage, by which we mean monuments, objects, and sites whose status has become uncertain and contested due to political upheavals and political, cultural, or social transformation processes. This could sometimes even mean that monuments that were previously seen as heritage are excluded from that category. Scrutinizing these categories will provide a productive approach to discuss concepts and practices of heritage. Uncomfortable or unwanted heritage is thereby perceived not only as a reverse side of common heritage practices but also as an expression of the re-semanticization of memory cultures, as demonstrated by Aleida Assmann’s nine techniques of disremembering (delete, cover up, hide, silence, overwrite, ignore, neutralize, deny, lose).
Therefore, we want to explore objects, places, practices, narratives, legal and institutional frameworks, and communities that consider processes of violence, threat, ignorance, or destruction as a way of identity building, empowerment, and re-interpretation with a focus on the Baltic Sea Region – but not limited to it. This region has been shaped by numerous upheavals and antagonistic memories historically, which oscillate between ‘official’ memory cultures on the one hand, and various heritage communities, including indigenous cultures and dissident groups on the other hand. In addition, the commemoration of the Second World War and the Cold War is of particular relevance in all societies around the Baltic Sea. This includes the museums and sites of the Holocaust, but also military, scientific, and industrial legacies from the post-war era, various historical monuments, or intangible heritage of indigenous or religious groups.

The Spring School aims to understand forgetting, destroying, sorting out, re-evaluating, or decaying unwanted, uncomfortable, or contested legacies as a complex entanglement of social, legal, and cultural re-evaluation. Therefore, we are interested in what is considered and perceived as uncomfortable heritage in certain contexts. What is its specific temporality? How are these processes presented and framed in the media and narratives? How are the material legacies dealt with? We intend to explore the political, cultural, and historical dimensions of this process through three thematic lenses:
- post-colonial dimensions and related practices/actions of destroying and visibility;
- post-war dimensions (including post-Cold War upheavals);
- industrial remains.

During the Spring School, we want to discuss the various processes connected to heritage and heritage making in the Baltic Sea Region under different perspectives and scrutinize theoretical approaches. This is not to construct a common narrative but rather to critically investigate the meanings and potentials of cultural heritage in today’s Europe.

Course outline:
The 5-day English-language Spring School will be held in the former manor in Kulice, near Szczecin. It includes workshops, reading seminars, and an excursion. The Spring School is addressed to early career researchers, PhD students, or MA students shortly before their graduation (ca. 15 altogether), who focus either on concepts of heritage or on topics of identity and monuments on a theoretical level.
Participants will be able to present and discuss their research project in an interdisciplinary framework. Experts in the respective fields will provide impulse lectures and introduce theoretical and methodological frameworks as well as specific case studies. The Spring School thus seeks to offer inspiring academic exchange that may lead to new networks and perspectives.
The discussions and students’ project presentations are complemented by fieldwork, investigating uncomfortable heritage on-site. During the field trip, the close examination of nearby tangible monuments allows to critically debate the different points of view and become aware of the variety within the wider Baltic Sea region, on the basis of which group presentations will be prepared to apply the discussed approaches and methods.

Practicalities:
We invite applications from students from the states of the Baltic Sea Region and Ukraine. Applicants need to be enrolled as an MA or PhD student in a relating field (History, Art History, Architecture, Archaeology, Museology, Heritage Conservation, Heritage Studies, Memory Studies, Cultural Studies, German Studies etc.). Presentation proposals can (but need not be) connected to the topic of the participant’s thesis.
The organizers of the Spring School will cover the accommodation and participation costs, and support travel to Kulice. Successful participation amounts to 5 ECTS points.
Applications including a presentation abstract, a motivation letter, and a CV (max. 3 pages altogether) should be sent to antje.kempe@uni-greifswald.de. The deadline for applying is December 15, 2023.
The Spring School will be held at the International Center for Interdisciplinary Studies of the University of Szczecin in Kulice, situated in a 19th-century manor house, once belonging to the Bismarck family, but acting as a conference center since 1995 (http://kulice.usz.edu.pl).
The Spring School is organized in cooperation with Böckler-Mare Balticum-Foundation, the Council of Baltic Sea States, and supported by the German Federal Ministry of Education and Research.

Organizers:
University of Szczecin, MOBI (Prof. Jörg Hackmann), lead organizer
University of Greifswald, IFZO (Dr. Antje Kempe) , lead organizer
European University Viadrina, Frankfurt/Oder (Prof. Paul Zalewski)
TU Berlin (Prof. Stephanie Herold)
Estonian Academy of Arts, Tallinn (Dr. Kristina Jõekalda)
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antje.kempe@uni-greifswald.de
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URL zur Zitation dieses Beitrages
<https://www.hsozkult.de/event/id/event-139948>
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3)
From: Isabelle Schäfer <isabelle.schafer@sorbonne-universite.fr>
Date: 09.11.2023
Subject: Sem: Interdisziplinäres Seminar der Nachwuchsforschenden des CIERA - Paris 1/2024
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Interdisziplinäres Seminar der Nachwuchsforschenden des CIERA
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19.01.2024, CIERA, Paris
Anmeldeschluss: 10.12.2023

Deutsch-französischer Workshop

Das Forschungsseminar des CIERA bietet ausgehend von den Projekten der Teilnehmenden (Exposé oder einzelne Kapitel einer Doktor- oder Masterarbeit) ein Forum für den deutsch-französischen Dialog in den Geistes- und Sozialwissenschaften. Es setzt sich mit verschiedenen Themenbereichen auseinander, um auf der Grundlage geteilter Erfahrungen einen interdisziplinären Austausch zu fördern. Somit bietet das Seminar die einzigartige Gelegenheit, von einem neuen Blick auf die eigene Arbeit zu profitieren, anregende Perspektiven zu entdecken, sich gegenüber anderen „Expert:innen“ zu bewähren und auf diese Weise gemeinsame Schlüsse aus dem interdisziplinären und internationalen Forschungsprozess zu ziehen. Das Seminar steht allen im CIERA registrierten Promovierenden und Masterstudierenden offen.

SCHWERPUNKTE

- Präsentation und Diskussion der Master- und Dissertationsprojekte
- Interdisziplinärer Austausch unter Nachwuchsforschenden
- Einstieg in die interdisziplinäre und internationale Forschungslandschaft

ABLAUF

Die Nachwuchsforschenden treten je nach Zahl der Teilnehmenden als Autor:in und/oder Kommentierende auf. Die Autor:innen werden dazu aufgefordert, das Exposé beziehungsweise ein Kapitel ihrer Dissertation oder Masterarbeit zur Diskussion zu stellen. Die Kommentierenden sind dazu eingeladen, den Text einer ihrer Mitteilnehmenden vorzustellen und in der Gruppe zu diskutieren.

TEILNAHMEBEDINGUNGEN

- Die Arbeitssprachen sind Französisch und Deutsch. Die zumindest passive Beherrschung beider Sprachen wird vorausgesetzt.
- Die Bewerbenden verpflichten sich, an der gesamten Veranstaltung teilzunehmen. Sie erhalten eine Bescheinigung, mit der sie das Seminar gegebenenfalls als Leistungsnachweis an ihrer Universität anerkennen lassen können.
- Voraussetzung für Nachwuchsforschende, die an diesem Seminar teilnehmen möchten, ist die vorherige Registrierung auf der Seite des CIERA für das laufende akademische Jahr.
- Interessierte können sich, auf der Webseite des CIERA (https://www.ciera.fr/de/manifestation/21310) mit einem Klick auf "Bewerben" oben rechts anmelden. Die in einer PDF-Datei hochzuladenden Bewerbungsunterlagen enthalten einen akademischen Lebenslauf und das Exposé der Dissertation/Masterarbeit (max. 15.000 Zeichen, inklusive Leerzeichen) oder ein Kapitel der Dissertation/Masterarbeit (max. 50.000 Zeichen, inklusive Leerzeichen), das die Bewerbenden zur Diskussion stellen möchten.

REISEKOSTEN

Die Fahrtkosten für den zweitägigen Präsenzteil können nach Vorlage der Fahrkarten in Höhe von maximal 110 € für Teilnehmende aus Frankreich und 140 € für Teilnehmende aus dem Ausland übernommen werden.
Die Verpflegungskosten für die gesamte Gruppe übernimmt das CIERA (Mittagspausen und Kaffeepausen).
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Viktoria Lühr
viktoria.luhr@sorbonne-universite.fr

Homepage https://www.ciera.fr/de/manifestation/21310
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URL zur Zitation dieses Beitrages
<https://www.hsozkult.de/event/id/event-139956>
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4)
From: Marten Düring <marten.during@uni.lu>
Date: 09.11.2023
Subject: Sum: New institution: the Barcelona Past Networks Summer School - Barcelona 6/2024
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The Barcelona Past Networks Summer School
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25.06.2024- 29.06.2024, The Barcelona Past Networks Summer School, Barcelona
Anmeldeschluss: 21.01.2024

Call for applications

The Barcelona Past Networks Summer School

Annual 5-day summer school in Barcelona
Teaching the theory and practice of network research
For those studying the human past (historians, archaeologists, classicists, …)

Developed and delivered by leading communities and experts https://www.pastnetworks.net/team/

75 EUR registration fee, bursaries available
Register here before 21 January 2024: https://www.pastnetworks.net/

Network approaches are commonly used in diverse studies of the human past: analyzing letter correspondence in 16th century England, mapping the similarity of material culture in the prehispanic US Southwest, reconstructing ancient Roman family ties as revealed through funerary inscriptions, and much more. Such research is supported by thriving international communities, conference series, a journal, and textbooks. But dedicated training in the theory and practice of network research is missing in most history and archaeology degree programmes.

The Barcelona Past Networks Summer School addresses this educational gap. It provides an annually recurring opportunity to learn what network research is, how it can be usefully and critically applied to the study of the human past, through hands-on practicals and critical lectures. The content is curated and delivered by leading experts in the field, and the summer school is a joint effort of the main international scholarly communities in past networks research. The summer school is developed for those establishing or developing their studies and research on the human past (archaeologists, historians, classicists, …).

If you aim to perform network research but your own institutional or educational context cannot support you in this specialism, then this summer school is perfect for you. No prior mathematical, computational or coding experience is needed, but a willingness to work with and learn computational and coding approaches is necessary, given the strong practical focus of the summer school.

Made possible thanks to:
The Past Social Networks Project
The Carlsberg Foundation’s Young Researcher Fellowship (CF21-0382)
The Connected Past
The Historical Network Research community
The Luxembourg Centre for Contemporary and Digital History (C2DH)
Universitat de Barcelona Institute of Complex Systems (UBICS)
Université de Lausanne
Aarhus University
Leibniz-Institut für Europäische Geschichte (IEG)
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pastnetworks@gmail.com

Homepage https://www.pastnetworks.net/
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URL zur Zitation dieses Beitrages
<https://www.hsozkult.de/event/id/event-139960>
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Zitation
Sem: Neue Seminare 14.11.2023 [4], In: H-Soz-Kult, 14.11.2023, <www.hsozkult.de/text/id/texte-5758>.
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