Digitalising Southeastern Europe

Digitalising Southeastern Europe: Workshop zu Digitaler Geschichte, Methoden und Gamification

Veranstalter
Lehrstuhl für Südosteuropäische Geschichte, JLU Gießen; International Graduate School for the Study of Culture (GCSC); LevelUp, Südosteuropa-Gesellschaft
Veranstaltungsort
GGK/GCSC, Konferenzraum, Erdgeschoss, Otto-Behaghel-Straße 12
Gefördert durch
Südosteuropa-Gesellschaft, GCSC
PLZ
35394
Ort
Gießen
Land
Deutschland
Findet statt
In Präsenz
Vom - Bis
12.12.2024 - 13.12.2024
Von
Ninja Bumann, Justus-Liebig-Universität Gießen

Digitalising Southeastern Europe

Digitalisation has fundamentally changed historical research and education. Also in the context of Southeast Europe and the Eastern Mediterranean (incl. the Ottoman Empire and Turkey), retro-digitization projects and the emergence of new types of sources as well as the application of digital methods offer promising opportunities for historical analysis and teaching. We would like to take this opportunity to highlight during our workshop digital methods, databases, GIS technologies, and innovative teaching projects such as serious games and data literacy.

Digitalising Southeastern Europe

Die Digitalisierung hat die geschichtswissenschaftliche Forschung und Lehre grundlegend verändert. Auch im Kontext Südosteuropas und des östlichen Mittelmeerraums (inkl. Osmanisches Reich und Türkei) ergeben sich durch Retrodigitalisierungsprojekte und die Entstehung neuer Quellenarten sowie durch den Einsatz digitaler Methoden vielversprechende Möglichkeiten, aber auch neue Herausforderungen für die historische Analyse und Lehre. Wir möchten die Gelegenheit nutzen, um an unserem Workshop digitale Methoden, Datenbanken, GIS-Technologien sowie innovative Lehrprojekte wie Serious Games und Data Literacy zu beleuchten.

Digitalising Southeastern Europe: Workshop zu Digitaler Geschichte, Methoden und Gamification

Ziel des Workshops ist es, Wissenschaftler*innen und Studierenden die Methoden der Digital History näherzubringen und gleichzeitig einen Einblick in aktuelle Forschungsprojekte zu geben. Darüber hinaus möchten wir eine Diskussion über die Herausforderungen und Chancen digitaler Methoden in der Geschichtswissenschaft anstoßen. Der Workshop findet am 12. und 13. Dezember 2024 in Präsenz an der Justus-Liebig-Universität in Gießen statt.

Digitalising Southeastern Europe: Workshop on Digital History, Methods, and Gamification

The aim of the workshop is to introduce scholars and students to the methods of digital history while providing insights into current research projects. Additionally, we want to initiate a discussion on the challenges and opportunities of digital methods in historical research. The workshop takes place on December 12-13, 2024 at the Justus Liebig University in Giessen (on site).

Programm

Donnerstag, 12. Dezember 2024

13:00 Eröffnung des Workshops – Begrüßung
Nicole Immig/Ninja Bumann/Stephanie Lotzow/LevelUp

13:30–14:30 Keynote – Andreas Hütig (Mainz)
Datenkompetenzen für Wissenschaft und Lebenswelt: Grundlagen und Potenziale von Data Literacy Education an Hochschulen

Kaffeepause

Panel I: Geospatial Mapping

Moderation: Şahin Yaldız (Gießen)

14:45–15:45 Kyriakos Sgouropoulos (Thessaloniki)
The Digital Thrace Project: a. Doing history at the edge of the map, b. constructing digital contexts to foster in-site learning

Kaffeepause

Panel II: Virtual and Augmented Reality

Moderation: Ivana Dinić (Gießen)

16:30–17:30 Marcus Mühlnikel (Bamberg/Bayreuth)
Digitale Rekonstruktion eines verlorenen historischen Raumes: Das "Rothe Zimmer" in der Kemenate von Schloss Thurnau

17:30–18:30 Selma Rizvić (Sarajevo)
Digital History of Medieval Balkans presented through immersive storytelling in Virtual and Augmented Reality

Kaffeepause

19:00–21:30 Launch des Serious Game Merchants of Istanbul
Levelup/JLU Gießen

Buffet mit Live Musik mit „Feinschmeckerfolk“

Freitag, 13. Dezember 2024

Panel III: Early Career- und Dissertationsprojekte

Moderation: Nicole Immig (Gießen)

9:00–9:30 Predrag Đerković (Belgrad)
3D Epigraphy: A Few Examples from Southeast Serbia

9:30–10:00 Amedeo Viccari (Tübingen)
Limes (the Roman Frontier): Developing a Video Game for History Learning

Panel IV: Early Career- und Dissertationsprojekte

Moderation: Ninja Bumann (Gießen)

10:00–10:30 Stefan Trajković-Filipović (Berlin)
Navigating Research Data Management in Southeast European Studies: Challenges and Best Practices (Berlin)

10:30–11:00 Tetiana Shyshkina (Berlin)
Exploring Jewish Publicist Ties through Network Analysis: The Co-Authorship of Eynikait

Kaffeepause

Panel V: Serious Games

Moderation: Anastasiia Marsheva (Gießen)

11:30–12:30 Alina Bothe (Berlin)
#Last Seen Bilder der NS-Deportationen: Ein komplexes digitales Forschungs- und Transferprojekt

Imbiss

Panel VI: Digital Archives

Moderation: Anna Ivanova (Gießen)

13:30–14:30 Robert Pichler/Vida Bakondy (Wien)
The Visual Archive Southeast Europe (VASE): How was it redesigned and to whom does it speak

14:30–15:30 Angelos Palikidis (Komotini)
Historical trauma pedagogies and digital oral archives: Τhe Memories of the Occupation in Greece Project

Kaffeepause

16:00–16:30 Abschluss-Diskussion/Feedback-Runde

Kontakt

Ninja Bumann, ninja.bumann@geschichte.uni-giessen.de

Redaktion
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Beiträger
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Land Veranstaltung
Sprach(en) der Veranstaltung
Englisch, Deutsch
Sprache der Ankündigung