Freitag, der 02. Juli 2021 / Friday, July 2nd, 2021
10:00 – 10:15 Uhr Begrüßung durch die Veranstalter:innen / Welcome by the organizers
10:15 – 11:15 Uhr Einzelvorträge / individual lectures
Christoph Kühberger: „Kānaka mo’olelo“ – Vorgaben zum Geschichtsunterricht in Hawai‘i zwischen westlichem Denken und native epistemology
Susanne Popp u. Philipp Bernhard: Die Integration globalgeschichtlicher Perspektiven in die Curricula als Beitrag zur Dekolonisierung des deutschen Geschichtsunterrichts
11:15 – 11:30 Uhr Pause / break (15 Minuten / minutes)
11:30 – 13:00 Uhr Einzelvorträge / individual lectures
Mathew Oluwaseun Ayodele: Degendering Curriculum: A History of Women Studies Program in Nigeria, 1960-1990
Elisa Satjukow: Was können Area Studies von den Postkolonialen Studien lernen? Auf dem Weg zu einem neuen Curriculum der Ost- und Südosteuropawissenschaften
Toni Adscheid: (Im)Possibilities for a Criminial Curriculum: Insights from Urban Geography
13:00 – 14:30 Uhr Mittagspause / lunch break (1,5 Stunden / hours)
14:30 – 15:30 Uhr Inputvorträge / input lectures
Helena Aryal: Juxtaposing visual cultures and decolonising research: Nepal's urban art and transcultural productions of knowledges
Nicole Schwabe: Geschichtsdidaktik ‚kaputtdenken‘
Selamawit Mulugeta Zewdie: A Comparitive Perspective on Decolonizing the Curriculum
15:30 – 16:00 Uhr Pause / break (30 Minuten / minutes)
16:00 – 17:30 Uhr Einzelvorträge / individual lectures
Mia Lee: Examining Empire, Colony, and Nation in Singapore's Secondary School Curriculum
Stefan Schustereder: Decolonize the Classroom! – Eurocentrism and (Post-) Colonial Stereotyping in EFL Textbooks
Tshepo Mvulane Moloi: Exploring Es'kia Mphahlele's 'Afrikan Humanism' as a pertinent Resource to Decolonise South Africa's Education
17:30 – 18:15 Uhr Pause / break (45 Minuten / minutes)
18:15 – 19:45 Uhr Online Roundtable:
Dekolonisierung deutscher akademischer Räume? Decolonizing German Academic Spaces? mit / with Dr. Christine Vogt-William, Dr. Denise Bergold-Caldwell und Dr. Noa K. Ha (weitere angefragt / more requested)
Samstag, der 03. Juli 2021 / Saturday, July 3rd, 2021
09:30 – 11:00 Uhr Einzelvorträge / individual lectures
AFREKETE Collective: Decolonial Pluri-versities and the Reinvention of Western Universities: Atlantic Dialogues and the Decolonization of Knowledge from Engaged Research
Eduardo Erazo Acosta: Defense of intellectual development ethno-education from the indigenous movements of Sumak kawsay - El buen vivir en Colombia-Ecuador, the voice of education in the global south
Sarah Madoka Currie: Healing With Words: bridging mental wellness paradigms and madness in the writing classroom with mindfulness lexicality
11:00 – 11:30 Uhr Pause / break (30 Minuten / minutes)
11:30 – 12:30 Uhr Inputvorträge / input lectures
Merle Bode: Weißsein als unmarkierte Norm: zur Verhandlung von Gender und Race in der westdeutschen Frauenbewegung
Lennard Schmidt: Zum Verhältnis von Antisemitismus und Rassismus – Eine doppelte Perspektive auf das postkoloniale, postnazistische und postmigrantische Deutschland
Corinna Dengler u. Sarah Neuffer: Decolonising Economics? Dem Euro- und Androzentrismus in der Lehre ökonomischer Theoriegeschichte auf der Spur
Jamal Ali Bashir: Denaturalizing the State: A Post-Colonial Critique
12:30 – 14:00 Uhr Mittagspause / lunch break (1,5 Stunden / hours)
14:00 – 15:30 Uhr Einzelvorträge / individual lectures
Ilyass Bouzghaia: Islamic Feminist Hermeneutics and Post-colonial Discourses. Towards a New Model of Gender Equality
Marie-Christine Schoel: Leerstellen – Möglichkeitsräume feministischer Erzählpraxis?
Ekata Bakshi: Rethinking the myth of Partition and gendered emancipation in Bengal: Reflections from field-work in a small town/in West Bengal
Das Kolloquium findet digital (über Zoom) statt. Anmeldung an cepog@uni-trier.de bis zum 29.06.2021.
The colloquium will take place digitally (via zoom). Registration at cepog@uni-trier.de by June 29, 2021.