Jazz behind the Iron Curtain

Jazz behind the Iron Curtain

Veranstalter
Freie Universität Berlin Osteuropa-Institut Prof. Dr. Gertrud Pickhan Dr. Rüdiger Ritter
Veranstaltungsort
Deutsches Historisches Institut, Palac Karnickich, Aleje Ujazdowskie 39, Pl 00-540 Warszawa
Ort
Warszawa
Land
Poland
Vom - Bis
26.09.2008 - 28.09.2008
Von
Rüdiger Ritter

Ziele der Konferenz
Musik der Freiheit und Demokratie, der Modernität sowie Symbol des american way of life – dies sind die zentralen Elemente eines Mythos, der den Jazz seit seiner Entstehung umrankt und insbesondere in den staatssozialistischen Gesellschaften Ostmitteleuropas nach 1945 virulent wurde. Insider der Szene schreiben dem Jazz eine wichtige Rolle im Widerstand gegen die staatssozialistische Ordnung zu. Hier muss jedoch differenziert werden: Formen politischen, zielgerichteten Widerstands lassen sich im ostmitteleuropäischen Jazz kaum beobachten. Aber bereits auf den ersten Blick so „unpolitische“ Erscheinungen wie simple Spiel- und Improvisationsfreude oder die Existenz einer vom Regime schwer zu kontrollierenden Jazz-Szene machten den Jazz und sein Umfeld im Ostblock unweigerlich zu einem Politikum ersten Ranges, das zudem durch die Verbindung des Jazz mit seinem Ursprungsland geprägt wurde: Der Transfer US-amerikanischer Kulturformen bewirkte eine ideelle Stärkung oppositioneller Kreise; dies wiederum nutzen US-amerikanische Propagandaoffiziere aus und machten den Jazz ihrerseits zu einer politischen Waffe im Kalten Krieg.

Die Konferenz wendet sich sowohl an Sozial- als auch an Musikwissenschaftler, die sich mit Jazz und jazzverwandter Musik und seiner gesellschaftlichen Wirkungen in den staatssozialistischen Gesellschaften des östlichen Europa nach dem Zweiten Weltkrieg beschäftigen. Ziel soll die Beschreibung der Wirkungsparadigmen des Jazz im Staatssozialismus sein. Konferenzsprache ist Englisch, die Vorträge werden simultan ins Polnische übersetzt.

Die Konferenz wird getragen von einem am Osteuropa-Institut der FU Berlin angesiedelten und von der Volkswagen-Stiftung geförderten Forschungsprojekt zum „Jazz im Ostblock“ unter der Leitung von Prof. Dr. Gertrud Pickhan (E-Mail: <pickhan@zedat.fu-berlin.de>). Projektkoordination: Dr. Rüdiger Ritter RRitter@gmx.de. Für weitere Informationen siehe http://www.oei.fu-berlin.de/projekte/jazz/index.html

Conference Aims
The music of freedom, democracy and modernity as well as a symbol of the American way of life – these are the central elements of a myth that has surrounded jazz since its inception, and which became influential particularly in the state socialist societies of East-Central Europe after 1945. Scene insiders accord jazz an important role in resisting the state socialist order. We need to differentiate here: Forms of targeted political resistance are scarcely to be found in East-Central European jazz. Even at first glance, however, such “apolitical“ phenomena as the simple joy of playing and improvisation or the existence of a jazz scene that was difficult for the regime to control necessarily made this music and its environment a political factor of the first rank, which was also shaped by the connection of jazz to its country of origin. The transfer of U.S. American cultural forms helped to bolster oppositional circles intellectually, which in turn was exploited by U.S. American propaganda officers who made jazz a political weapon in the Cold War.

The conference is directed at historians, scholars in the field of cultural studies, sociologists and musicologists who are working on jazz and related music and its social impact in the state socialist societies of Eastern Europe after the Second World War. The aim is to describe the efficacy paradigms of jazz in state socialism. The conference language is English, papers are simultaneously translated into Polish.

The conference is being organised by a research project on “Jazz in the Eastern Bloc” based at the Institute for Eastern European Studies of the Free University of Berlin and funded by the Volkswagen Foundation. The project is under the direction of Prof. Dr. Gertrud Pickhan (pickhan@zedat.fu-berlin.de), project coordinator is Dr. Rüdiger Ritter (RRitter@gmx.de). See also http://www.oei.fu-berlin.de/projekte/jazz/index.html

Programm

Conference Program

Friday, 26 September 2008

18:00 - 19:00 Josef Jařab: Marching Regimes and Syncopating Drummers: The Stories of Jazz in Unfree Societies

Saturday, 27 September 2008

I. USA - Europe
9:00 - 9:20 John Gennari: The Other Side of the Curtain: U.S. Jazz Discourse, 1950s America, and the Cold War

9:20 - 9:40 Rüdiger Ritter: Americanization and Counter-Americanization – Jazz in Western and Eastern Radio Stations

9:40 - 10:00 Discussion

10:00 - 10:20 Claire Levy: East and West in Dialogue? On the Intercultural Aspects of Jazz History

10:20 - 10:40 Yvetta Kajanova: Additional Components and Components of Meaning in Jazz in the Period of Communism Exemplified on Czech and Slovak Jazz

10:40 - 11:00 Discussion

11:00 - 11:30 coffee break

II. Two ways of jazz: Poland and SU
11:30 - 11:50 Martin Lücke: The campaign against the jazz in the USSR – 1945-1953

11:50 - 12:10 Michel Abeßer: Jazz in the Soviet Union 1953 and 1964 – Cultural Opening, Nostalgia and Isolation

12:10 - 12:30 Discussion

12:30 - 15:00 lunch break

15:00 - 15:20 Marta Domurat: Jazz - Press in the People's Republic of Poland. The significance of "Jazz" and "Jazz Forum" in the past and in the present

15:20 - 15:40 Piotr Baron: Development of „national styles“ in Jazz

15:40 - 16:00 Piotr Pietraszewski: To be a Jazzman in Poland. A sociological Analysis

16:00 - 16:20 Discussion

16:20 - 16:50 coffee break

III. Between East and West: The Baltics
16:50 - 17:10 Tiit Lauk: Estonian Jazz under the Conditions of Soviet Power in 1940 - 1967

17:10 - 17:30 Heli Reimann: Developing Musical Identity under Conditions of Soviet Regime: A Portrait of Jazz Artist Lembit Saarsalu

17:30 - 17:50 Ruth Leiserowitz: Jazz in Soviet Lithuania – a nonconformist niche

17:50 - 18:10 Discussion

Sunday, 28 September 2008

IV. Variety of East Central European Jazz scenes
9:00 - 9:20 Gergö Havadi: An individual subculture in Narratives and reports of spies. Hungarian Jazz in Socialist Period

9:20 - 9:40 Adrian Popan: Jazz Revival in Romania 1964 - 1971

9:40 - 10:00 Discussion

10:00 - 10:20 Petr Motycka: Jazz Section: Platform of Freedom in CSSR (Prazhske jazzove dny and publishing acitivities)

10:20 - 10:40 Christian Schmidt-Rost: Freedom within limitations – interplay of the PRP’s and GDR’s jazz scene

10:40 - 11:00 Discussion

11:00 - 11:30 Coffee break

V. Jazz and Art
11:30 - 11:50 Gertrud Pickhan: Visualizations of Jazz: Soviet and Polish Film

11:50 - 12:10 Marina Dmitrieva: Jazz and Dress. Labukhi and Stilyagi in Soviet Russia of the 50s and 60s

12:10 - 12:30 Discussion

12:30 - 15:00 Lunch break

15:00 - 15:20 Wiebke Janssen: Rock’n’Roll – „Halbstarke“ in both German states in the 1950ies

15:20 - 15:40 Karl Brown: Dance Hall Days: Jazz and Hooliganism in Communist Hungary, 1948-1956

15:40 - 16:00 Michael Dörfel: Negro lyrics and Negro music. The Jazz and Literature discs of AMIGA

16:00 - 16:20 Discussion

16:20 - 16:50 Coffee break

16:50 - 17:20 Bert Noglik: Résumé

17:20 - 17:40 Final discussion

Kontakt

Dr. Rüdiger Ritter
Freie Universität Berlin
Garystraße 55 — Raum 201b
14195 Berlin
Tel.: +49 (0)30 838-54536
Fax: +49 (0)30 838-52489
E-Mail: <RRitter@gmx.de>

http://www.oei.fu-berlin.de/projekte/jazz/index.html
Redaktion
Veröffentlicht am
Klassifikation
Epoche(n)
Weitere Informationen
Land Veranstaltung
Sprach(en) der Veranstaltung
Englisch, Deutsch
Sprache der Ankündigung