Donnerstag - Thursday, 23.11.
13:00 Anmeldung - Registration
13:30 Andreas Beck, Volker Mergenthaler, Jens Ruchatz:
Welcome & Opening Remarks
Panel 1: Technik- und Layoutgeschichte - History of technology and layout
14:00-14:40
Nikolaus Weichselbaumer (Johannes Gutenberg-Universität Mainz):
"Linotype und Teletypesetter. Satztechnologie als Taktgeber für die Entwicklung des Zeitungslayouts"
14:40-15:20
Tom Gretton (University College London):
"Makers’ names and authorship in magazine pictures in London, Paris
and Leipzig c.1860 – c.1900"
30 Min. Coffee break
15:50-16:30
Vincent Fröhlich (Philipps-Universität Marburg):
"Dis/Order: A Comparison between different Layout Logics of British and German Illustrated Magazines"
16:30-17:10 Hala Auji (American University of Beirut):
"Contemporaneity, Visuality, and 19th-Century Arabic Literary-Scientific Journals"
17:10-17:40
Thierry Gervais (Ryerson University, Toronto):
"Photography: A multifaceted tool for the 19th century illustrated press"
30 Min. Coffee break
Panel 2: Rezeptionskulturen: Journalgestaltung und Publika - Cultures of reception: design and audiences
18:10-18:50
Zsolt Mészáros (Budapest):
"1920 – Monsieur et Vogue français"
18:50-19:30
Kit Belgum (University of Texas at Austin):
"Visual Constraints: Revealing and Concealing the World in Popular Geographical Magazines"
Reception
Freitag - Friday, 24.11.
Panel 3: Typographische Strategien - Typographic strategies
10:00-10:40
Marie-Eve Thérenty (Université Paul-Valéry Montpellier 3):
"L'hebdomadaire français en miroir: le dispositif de la couverture photographique dans les années 1930 (Vu, Voilà, Détective)"
10:40-11:20
Stephen Donovan (Uppsala University):
"Indexicality and the Newspaper Crosshead in Britain, 1881-1890"
30 Min. Coffee break
11:50-12:30
Maria Damkjær (University of Copenhagen):
"The Page Filler"
12:30-13:10
Carole O’Reilly (University of Salford, Manchester):
"Lanterns and Jackdaws: Visual representations of the city in nineteenth century British satirical periodicals"
Lunch break
Panel 4: Medienformatwechsel: zwischen Buch und Journal - Change of media formats: between book and journal
14:30-15:10
Bernhard Metz (Freie Universität Berlin):
"Der Fortsetzungs-/Feuilletonroman als europäisches Publikationsereignis: Brüche und Kontinuitäten"
15:10-15:50
Madleen Podewski (Freie Universität Berlin):
"'Was aber schön ist, selig scheint es (nicht) in ihm selbst.' Was wird aus Mörikes 'Auf eine Lampe' in Zeitung und Buch?"
30 Min. Coffee break
16:20-17:00
Felix Koltermann (Universität Hildesheim):
"Die hybride Doppelseite. Fotografische Künstlerbücher im Zeitungsdruck"
Panel 5: Stofflichkeit, Räumlichkeit, Handhabung der Seite - Materiality of the page
17:00-17:40
Christian Bachmann (Ruhr-Universität Bochum):
"Mehr als multimodal: Materialität und Performativität der illustrierten Satirezeitschrift des 19. Jahrhunderts"
30 Min. Coffee break
18:10-18:50
Andreas Beck (Ruhr-Universität Bochum):
"Einstürzende Textbauten, Lücken im Schriftsatz, schattierender und durchscheinender Druck – von der Produktivität des Bedruckstoffs Papier im illustrierten Journal"
18:50-19:30
Vance Byrd (Grinnell College, Iowa):
"Lese- und Handarbeiten: Illustrated German Fashion Journals and Sewing in the Nineteenth Century"
20:00 Dinner (Speakers & research unit members only)
Samstag - Saturday, 25.11.
Panel 6: Ideologische Formatierungen - Ideological implications of formatting
10:00-10:40
Katharina Eck (Universität Bremen):
"Zeigestrategien früher Mode- und Haus(frauen)journale – vom 'Journal des Luxus und der Moden' bis zur 'Gartenlaube'. Text-Bild-Gefüge und visuelle Marker auf gestalteten Seiten der Familienpolitik und Wohnerziehung"
10:40-11:20
Nicola Kaminski (Ruhr-Universität Bochum):
"Die Quartseite als 'Kampfplatz'. Der Dresdner 'Phöbus. Ein Journal für die Kunst' als typographischer Gegenschauplatz zur 'Bühne von Weimar'"
30 Min. Coffee break
11:50-12:30
Jennifer A. Greenhill (University of Southern California, Los Angeles):
"Selling Structure: The Periodical Page as Sales Interface"
12:30-13:10
Christine Woody (University of Pennsylvania, Philadelphia):
"Performing Radicalism in the Unstamped Periodicals of Romantic Britain"
Farewell