Frauen als Mäzeninnen: Gender, Kunstpatronage und Kulturtransfer zwischen 19. und 20. Jahrhundert / Women as Patrons: Gender, Patronage and Cultural Transfer at the Turn of the 20th Century

Frauen als Mäzeninnen: Gender, Kunstpatronage und Kulturtransfer zwischen 19. und 20. Jahrhundert / Women as Patrons: Gender, Patronage and Cultural Transfer at the Turn of the 20th Century

Veranstalter
Institut für Musikwissenschaft, Universität Bern
Veranstaltungsort
Mittelstrasse 43, Seminarraum 120
Ort
Bern
Land
Switzerland
Vom - Bis
15.11.2019 - 16.11.2019
Website
Von
Vincenzina C. Ottomano, María Cáceres-Piñuel

Der Workshop Frauen als Mäzeninnen stellt sich erstmals der Aufgabe, über die Wechselbeziehungen zwischen Produktion, Konsum und Verbreitung von Kunst und Musik durch Frauen sowie deren transnationale Netzwerke nachzudenken. Die Konzentration auf ausgewählte, konkrete Beispiele von bedeutenden Mäzeninnen erlaubt eine gleichrangige und komparative Berücksichtigung der Entstehung und Entwicklung der weiblichen Patronage in West- und Ost-Europa (mit besonderem Fokus auf Italien, Frankreich, Schweiz, Spanien und Russland) mit einem Ausblick auch auf die transatlantischen Zusammenhänge. Untersucht wird, inwieweit das europäische und aussereuropäische Sozial- und Kulturumfeld um die Wende vom 19. zum 20. Jahrhundert von Initiativen der Mäzeninnen geprägt wurde.

*

The workshop Women as Patrons aims to foster an interdisciplinary dialogue about the role of women in the patronage system and in the dissemination and management of music and arts at the turn of the 20th century. Taking into account previous patterns of female patronage throughout history, this workshop seeks to explore the emergence of a highly empowered network of women in various aspects of musical and cultural life during a moment of economic change characterised by the expansion of capitalism and the second wave of colonialism. The goal of this workshop is to define gender patterns in the promotion of music and arts at that time, going beyond individual and local experiences to focus on the networks, transnational exchanges, and cultural transfers operating around those cultural processes.

Programm

Freitag Friday, 15. November

9.30 Eröffnung Opening
Transnationale und Interdisziplinäre Perspektiven: two Keystudies
Vincenzina C. Ottomano Maria Cáceres-Piñuel
*
10.15 French Connection: Mary Wollstonecraft and the Feminists of the French Revolution
Sabine Hohl
*
10.45 Kaffeepause Coffee break
*
11.15 An Amateur Composer in Rome and an Eccentric Art Lover in Milan in the First Half of the 19th Century
Anselm Gerhard
*
11.45 Iberian Women and Networks of Musical and Arts Patronage
Ascensión Mazuela-Anguita
*
12.15 Mittagessen Lunch
*
14.00 Women Networks of Musical Patronage in Portugal fin-de-siècle
Teresa Cascudo
*
14.30 Fanny Raymond Ritter and Musical Historicism in New York in the Nineteenth Century
Francisco Javier Albo
*
15.00 Diskussion Debate
*
16.00 Kaffeepause Coffee break
*
16.30 Posterpräsentation Poster Session
Sophia Beeler, Laura Hutter, Jonathan Inniger, Michal Muggli, Irene Salgado


Samstag Saturday, 16. November

10.30 Women and the Russian School: Translation as Patronage
Philip Ross Bullock
*
11.00h The Power of the Press: Salonnières and the Society Columns in the Paris Dailies
Sylvia Kahan
*
11.30 Kaffeepause Coffee break
*
12.00 Performer and Patron: Wanda Landowska in Interwar Paris
Annegret Fauser
*
12.30 Missed Opportunities? Women in the Music Profession during the Great War and the Weimar Republic
Martin Rempe
*
13.00 Mittagessen Lunch
*
14.30 Women of daring, imagination, and power in the modern French empire
Jann Pasler
*
15.00 Everywhere yet unseen: Analytical pathways to make the power of women legible in research
Victor Strazzeri
*
15.30 Kaffeepause Coffee break
*
16.00 Roundtable: Frauen und Patronage: neue Forschungsperspektiven? / Women and Patronage: new research perspectives?

Kontakt

Vincenzina Ottomano
Institut für Musikwissenschaft
Universität Bern
Mittelstrasse, 43 – 3012 Bern
Vincenzina.ottomano@musik.unibe.ch